Schibsted-konserndirektør Siv Juvik Tveitnes er styreleder i Norsk Presseforbund.
Foto: Schibsted
Varsler ny vurdering av Vær varsom-plakaten: Skal se på sponsing og selvmordsdekning
Vedtatt i presseforbundets styre.
Da styret i Norsk Presseforbund møttes fredag 25. mars, vedtok de å igangsette vurdering av flere eksisterende punkter i den presseetiske Vær varsom-plakaten (VVP).
Bakgrunnen var i utgangspunktet at sjefredaktørene i Aftenposten og VG har ønsket et arbeid knyttet til ordlyden om sponsing av journalistikk, altså VVP-punkt 2.8.
Sekretariatet og arbeidsutvalget i forbundet mente at det i så fall også ville være viktig å vurdere noen andre punkt i plakaten:
Punkt 2.3 (åpenhet om bakenforliggende forhold), punkt 4.4 (dekning for titler/ingresser) og punkt 4.9 (dekning av selvmord).
Det er punktene om sponsing og selvmordsdekning som blir hovedfokus i vurderingen som nå skal gjøres, sier generalsekretær Elin Floberghagen til Journalisten etter styremøtet.
– Styret hadde en god debatt som handlet både om behovet for at Vær varsom-plakaten skal være slitesterk og ikke gjenstand for for mange revisjoner, og samtidig at særlig punktene 2.8 og 4.9 har vært modne for vurdering lenge, sier Floberghagen.
Nå skal det settes ned to utvalg, ett for kapittel 2 og ett for kapittel 4 i plakaten, som skal gjennomføre vurdering.
– Vi skal bruke den nødvendige tiden, og det blir viktig å bruke god nok tid og ha en god forankring i både presseorganisasjonene og redaksjonene, sier generalsekretæren, før hun legger til:
– Jeg håper mange vil være med og diskutere dette. Vi gjør ikke endringer i VVP uten gode og grundige diskusjoner i bransjen, og ser gjerne også at publikum deltar i diskusjonen.
Det er bare ett år og noen måneder siden NP-styret vedtok endringer i Vær varsom-plakaten forrige gang, da med rapporten fra Kildeutvalget som bakgrunn.