Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet forteller at de har fått flere klager på norske mediehus. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet forteller at de har fått flere klager på norske mediehus. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Forbrukertilsynet:
Norske mediehus må endre markedsføring

Ikke i samsvar med lovverket.

Publisert

Norske aviser og mediehus må endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer, ifølge Forbrukertilsynet.

Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven. Totalt har 13 aviser og mediehus blitt undersøkt.

Forbrukertilsynet har merket seg at mange av avisene opererer med kampanjetilbud, der det ofte ikke gis noen informasjon om pris og vilkår etter endt prøveperiode.

– Det kommer fram i flere av klagene vi har fått fra forbrukere at de ikke får god nok informasjon om hva abonnementet koster og at dette blir fornyet automatisk etter at kampanjeperioden er over, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Tilsynet har også gått gjennom avisenes avtalevilkår, og funnet flere vilkår som kan være urimelige. Dette gjelder blant annet manglende varsling om automatisk fornyelse av abonnementene og trekk fra betalingskort.