Ukrainske flyktninger går om bord i en minibuss som skal ta dem til Norge fra den polske byen Przemysl. Nordmenn har tillit til norske medier dekning av krigen.Foto: Torstein Bøe / NTB
Flertallet har tillit til medienes Ukraina-dekning
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Tre av fire nordmenn har tillit til den norske mediedekningen av krigen i Ukraina, ifølge Medieundersøkelsen. Langt færre mener mediene forberedte dem på krig.
73 prosent av de spurte svarer at de er ganske enig (56 prosent) eller helt enig (17 prosent) i at de norske journalistene som rapporterer om krigen i Ukraina, har nok kunnskap til å formidle presis og korrekt informasjon om den.
Kun 10 prosent er uenig i påstanden, mens 15 prosent svarer «verken eller» eller «vet ikke», ifølge undersøkelsen.
– Krigen i Ukraina fører med seg mye usikkerhet og mange har derfor trolig et stort behov for presis informasjon de kan stole på. Dette tyder på at et klart flertall stoler på norske journalisters og redaktørers evner til å rapportere om krigen, sier Erik Knudsen, forsker ved MediaFutures ved Universitetet i Bergen og faglig ansvarlig for undersøkelsen.
Bakgrunnstallene viser at det er litt flere kvinner enn menn som har tiltro til medienes dekning av krigen. Frp-velgere er den velgergruppen som har lavest tillit til mediedekningen.
Ifølge Knudsen er både kjønnsforskjellene og velgerforskjellene er såkalt statistisk signifikante og utpeker seg selv når man tar hensyn til andre viktige faktorer som utdanning og alder.
– Frp-velgere har ofte lavere tiltro til mediene generelt, men vi finner antydninger til at Frp-velgernes lavere tillit også kan være spesifikt knyttet til deres vurdering av medienes rapportering fra Ukraina, sier han.
Annonse
Ikke forberedt
I undersøkelsen er folk også spurt om hvorvidt den norske mediedekningen gjorde dem forberedt på at Russland ville invadere Ukraina.
Rundt en tredel (32 prosent) er uenig i at norske medier gjorde dem forberedt på invasjonen, mens en litt større andel (39 prosent) svarer at de ble forberedt.
– Det er vanskelig for publikum å vurdere medienes evner til å forberede dem på krig etter at Russlands invasjon av Ukraina har skjedd. Derfor er det uventet at nesten 40 prosent svarer at de ble forberedt. Samtidig tyder disse tallene på at mange ikke var forberedt på at det skulle bli krig i Europa i 2022. Det er nok ikke medienes skyld, sier Erik Knudsen.