Kommentar:
«Nyheter er viktig, men ikke alt. Skal jeg forsøke å oppsummere Journalisten med tre ord, vil jeg si "nyheter, dybde og nytte"», skriver ansvarlig redaktør Roger Aarli-Grøndalen.
Rekordsommer for Journalisten: Nyheter er viktig, men ikke alt
Doblet sommertrafikken.
På tampen av arbeidsdagen fredag, publiserte Medier24-redaktør Erik Waatland en kommentar hvor han oppsummerer sommeren og året så langt for nettstedet. Og det går imponerende bra. Noe som ikke overrasker en fast leser. Medier24 har vært et friskt pust fra starten av, og utviklingen har eksplodert etter at Waatland tok over som redaktør for ett år siden. Fra å være lillebror og utfordrer i nisjen medienettsteder, er nå Medier24 størst målt på trafikk. Det er en fantastisk reise.
Les mer om Medier24s utrolige år her.
Men det er ikke bare Medier24 som har hatt en god sommer og et godt år så langt. Ser vi på sommermånedene juni og juli, har Journalisten en vekst i unike brukere og sidevisninger på henholdsvis 55 og 62 prosent sammenlignet med året før. Ser vi på juli isolert, en måned hvor det skjer forholdsvis lite og bemanningen har vært redusert, har vi en vekst i sidevisninger på 81 prosent, mens tallet for unike brukere er 96 prosent.
Så kan man selvsagt si at prosentvis vekst ikke sier så mye hvis det er snakk om vekst fra et lavt nivå, men en kikk på gamle tall viser at trafikken sommeren 2018 var ganske lik det den var i 2017. Og selv om 2016 lå på et noe høyere nivå, var det likevel et godt stykke under det vi opplevde i år.
Ser vi årets første syv måneder under ett, og sammenligner oss med samme periode i fjor, har vi en vekst i antall unike brukere og sidevisninger på 40 prosent. Så noe må vi også gjøre riktig.
I likhet med Medier24 har det skjedd store endringer i Journalisten-redaksjonen det siste året. Fra januar 2018 og fram til vårparten 2019, er hele redaksjonen skiftet ut. Selv kom jeg inn rett før sommerferien i fjor. Og selv om man mister kunnskap og erfaring med så store utskiftinger, gir det også nye muligheter.
Uten å snakke nedlatende om tidligere kolleger, vil jeg hevde at dagens Journalisten-redaksjon består av det beste teamet jeg har hatt gleden av å jobbe med i mine snart 30 år i mediebransjen. Jeg er kanskje ikke den lederen som roper og skryter mest i hverdagen, men nå har dere i hvert fall fått det skriftlig.
Waatland skriver at mantraet i Medier24-redaksjonen er «nyheter, nyheter, nyheter». Vi merker i hverdagen at de lever opp til dette. Får vi inn et godt tips, må vi innimellom vurdere å utsette et dobesøk skal vi være sikre på at vi får saken ut før vår konkurrent snapper det opp.
Nyheter er viktig, men ikke alt. Skal jeg forsøke å oppsummere Journalisten med tre ord, vil jeg si «nyheter, dybde og nytte». Ikke nødvendigvis alltid i den rekkefølgen.
Nå skal jeg gjengi et litt langt sitat. Det er hentet fra en intervju Journalisten gjorde med NRKs Veronica Westhrin på slutten av fjoråret. Spørsmålet hun svarer på er hva som irriterer henne med vår hjemlige mediebransje.
– At vi altfor ofte løper i flokk og at vi ikke setter av nok tid til å dypdykke. At alt for mye ressurser brukes til å holde liv i «hamsterhjulet». Også synes jeg vi kan bli litt for selvsentrerte. Noen ganger virker det som om det viktigste er å publisere en sak raskest. Klarer man å sende en hastemelding ett minutt før konkurrenten er det vill jubel på desken.
Hun fortsetter:
– Min oppfatning er at folk flest ikke kunne brydd seg mindre. De oppdager uansett ikke den saken før en time eller to senere fordi de er opptatt av å undervise våre barn eller pleie våre eldre.
Hvis jeg skulle ha hengt opp et skilt i redaksjonen som oppsummerer min tilnærming til journalistikk, må det være dette. Et lite ankepunkt – sett fra Journalistens ståsted – kan være at målgruppen vi skal nå, består av mange som lever og ånder for å være først.
Men selv selvsentrerte journalister og redaktører bruker kun en liten del av dagen til å lese om seg selv og egen bransje. Ingen journalister liker å bli slått på egenutviklende saker, samtidig tar det ikke nattesøvnen min om Medier24, Kampanje, Etterbørs eller andre innimellom publiserer saker vi også jobber med, før oss. Ikke så lenge vi kan bidra med noe som de andre ikke har.
Vi klarer ikke alltid det, men det er målet. Det vi strekker oss etter.
Og fremover blir det kanskje vår oppgave å bli den litt plagsomme lillebroren som sparker storebror Medier24 på leggen. En 102 år gammel lillebror som ikke er redd for å tenke nytt.
Noen av de nye tankene skal vi for øvrig dele med dere litt senere i høst.