En 15 prosent av medielederne i undersøkelsen sier at det ikke er aktuelt å permittere.

Norske mediebedrifter: 85 prosent har eller kommer til å permittere

Koronakrisa forsterker seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) skriver onsdag kveld at de har fått tilgang til en undersøkelse gjennomført blant toppledere i mediehus av førsteamanuensis Erik Wilberg på BI.

85 prosent av dem som har svart på undersøkelsen sier at de har permittert eller vurderer å permittere sine ansatte nå. Kun 15 prosent svarer at det ikke er aktuelt å permittere.

Undersøkelsen har bare ligget ute ett døgn og hittil har 53 toppledere i mediebransjen svart på undersøkelsen, skriver MBL – som peker på at annonsenedgangen er fatal.

Dette er hva medielederne sier om annonseutviklingen i undersøkelsen til Wilberg:

Om utviklingen på desktop svarer 52 prosent at den er meget negativ og 37 prosent sier den er noe negativ. For mobil svarer 48 prosent at annonseutviklingen er meget negativ, mens 40 prosent sier at den er noe negativ.

For papir er tallene verre: Hele 83 prosent svarer at annonseutviklingen er meget negativ og 13 prosent sier at den er noe negativ.

Om lønnsomheten totalt, svarer 62 prosent av medielederne at den er meget negativ og 13 prosent at den er noe negativ. Dette til tross for at flere melder om opplagsvekst.

– Abonnementsinntektene er som kjent dessverre ikke nok til å holde mediemangfoldet ved like. For avisene samlet står annonseinntektene for nær 40 prosent av inntektene, men vi vet at annonseinntektene står for mer enn 50 prosent av inntektene i en tredjedel av mediehusene, sier MBL-sjef Randi S. Øgrey til egen nettside.

– Tallene i undersøkelsen understreker det alvoret mediebransjen nå står midt oppe i, og som er årsaken til at vi har bedt om kulturministeren om rask og betydelig krisehjelp.

Powered by Labrador CMS