På fredag skal regjeringen legge fram en ny krisepakke. Opposisjonen i Stortingets familie- og kulturkomiteen forventer tiltak rettet mot mediebransjen.
Åslaug Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson i Senterpartiet (Sp) mener mediebedriftene spesifikt bør kompenseres for sine tap som følge av krisa.
– En stor del av annonsefallet til avisene kommer som en direkte følge av myndighetenes pålegg, så da må mediebransjen få kompensasjon som andre bransjer, sier hun og legger til:
– Hvordan og hvor stor den skal være, blir en diskusjon. MBL har kommet med et tall som virker fornuftig.
Fritak i arbeidsgiveravgift
MBL mener ber om disse tiltakene, som de til sammen anslår at vil koste omtrent én milliard kroner:
Kompensasjonsordning på 600 millioner for bortfallet av annonseinntekter.
100 millioner i ekstra mediestøtte som går utover og favner bredere enn dagens produksjonstilskudd.
300 millioner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgift de neste fire månedene.
Senterpartiet er positive til å gi midlertidig fritak fra arbeidsgiveravgift til mediebransjen, noe partiet har vært lenge, sier Sem-Jacobsen.
Dette er et tiltak mediebransjen også har ønsket seg tidligere for å bøte på fallende inntekter i en omstillingsfase.
– Fritak fra arbeidsgiveravgift har vi ikke fått særlig gehør for i andre partier tidligere. Jeg mener at de nå må legge prestisje til side og vurdere dette effektive virkemiddelet for en kortere periode, sier hun.
Det er Sem-Jacobsen enig i, men sier at dette ikke er noe Senterpartiets stortingsgruppe ennå har gått inn for. Hun mener også at Stortinget må bevilge 50 millioner til lokale lyd- og bildemedier.
– Lokalmediene rammes veldig hardt, og lokalradiostasjoner står i fare for å gå konkurs allerede denne uka. I en situasjon der lokalsamfunnene har rett og behov for masse informasjon fra lokalmediene, er det rett og rimelig å gi 50 millioner til lokale lyd- og bildemedier, i tillegg til de 150 millionene som LLA ønsker, sier hun.
Sem-Jacobsen sier hun er bekymret for økonomien til mediene, som fra før har gjort store kutt på grunn av omstilling. Hun er redd for hvordan den økonomiske pressa situasjonen påvirker journalistikken.
– Nå trenger vi journalistene for å dekke koronaepidemien, men også for å stille kritiske spørsmål til alt som skjer i samfunnet som en konsekvens av den. Vi trenger også journalistikken som underholdning. Jeg håper flere politikere får øynene opp for det, sier hun.
Etterlyser Raja
Senterparti-politikeren sier at Sp fremmet en merknad om lokalmedienes viktighet og erkjennelse av deres vanskelige økonomiske situasjon i forhandlingene om Stortingets krisepakke, som et samlet storting stilte seg bak.
Det ble ikke lagt inn noen krisetiltak rettet mot lokalmediene i den omgangen, men Sem-Jacobsen forventer at merknaden følges opp med konkrete tiltak.
Hun etterlyser blant annet at kulturminister Abid Raja bør komme på banen, som hun mener har vært «stille som en østers» angående medienes situasjon.
– Vi vil fortløpende følge med, og vurdere ulike tiltak for å bidra til å berge en bransje jeg er helt enig i at fyller et viktig samfunnsoppdrag, ikke minst i kriser. Dette må vi imidlertid komme tilbake til, skriver han i en e-post til Medier24.
Annonse
Åpner for offentlig annonsekjøp
Når regjeringa skal legge fram en ny krisepakke i statsråd på fredag, må krisetiltak for mediene være en del av pakken, mener mediepolitisk talsperson Freddy André Øvstegård i SV.
– Mediene våre er viktigere enn kanskje noen gang før. De får ut kvalitetssikret og trygg informasjon som folk trenger i denne krisetida, sier han til NTB.
Han mener krisetiltakene må inneholde både bevilgning til mediestøtten og offentlig kjøp av annonseplass i mediene.
Dekke faste utgifter
– Mediebransjen er i dyp krise, i likhet med andre næringer. Det er avgjørende å få på plass nye tiltak for norsk næringsliv nå, sier Himanshu Gulati (Frp), som sitter i familie- og kulturkomiteen, til Journalisten.
Frp jobber blant med et krav om at staten må dekke bedrifters faste utgifter, for eksempel husleie, som også vil komme mediebedriftene til gode, sier Gulati.
Han legger til at de også ser på om mediebransjen trenger mer spesifikke tiltak, men at dette ikke er noe han kan si noe mer konkret om nå.
– Sikkert at tiltak trengs
Trond Giske, mediepolitisk talsmann for Arbeiderpartiet (Ap), sier til Journalisten at også Ap forventer å se tiltak rettet mot mediene.
– Det er definitivt sikkert at tiltak trengs nå. Vi ser at stillingsannonser stopper opp, at kjøpesentre og kjeder ikke kjører store kampanjer, og nå ser det også ut til at eiendomsmarkedet med tilhørende annonsering stopper opp eller bremser kraftig, sier Giske.
Han understreker at mediene trenges, i en periode der politiske beslutninger tas i høyt tempo.
– Jeg vil si at mediene spilte en viktig rolle da vi fikk endret forslaget til kriselov og landet på beina rent demokratisk. Den type kritisk debatt er vi helt avhengig av å kunne ha, også i tiden framover, sier Giske.
Arbeiderpartiet har ikke konkludert om hvilke konkrete tiltak de ser som mest effektive og påtrengt i øyeblikket, men Giske understreker at det ikke bare er aviser og nettaviser som rammes i disse dager.
– Også lokalradio og tv rammes hardt, så hele bredden av de norske mediene er omfattet. Forslaget om økt offentlig annonsekjøp virker ikke dumt i en krisetid. Og pressestøtten er allerede en treffsikker ordning for de mediene som kanskje har minst marginer fra før, sier Giske.