Egmont-sjef Espen Asheim sier de kan benytte seg av forkjøpsretten dersom Amedia vil selge seg ut av Nettavisen, men det er heller ikke garantert at de vil gjøre det. Foto: Martin Huseby Jensen
Egmont-sjef Espen Asheim sier de kan benytte seg av forkjøpsretten dersom Amedia vil selge seg ut av Nettavisen, men det er heller ikke garantert at de vil gjøre det. Foto: Martin Huseby Jensen

Egmont sitter klar med forkjøpsretten i Nettavisen

Medieselskapet har rett til å tre inn dersom posten til Amedia kommer for salg.

Publisert Sist oppdatert

Mandag ble Amedia sin egen eier gjennom en ny stiftelse som er lånefinansiert av Sparebankstiftelsen DNB. Under pressekonferansen spurte Journalisten hva som ville skje med eierposter Amedia har hvor også andre medieeiere er inne. Administrerende direktør André Støylen i stiftelsen forklarte da at det her var flere forhold som ikke var avklart.

– Dagens eiere har opsjon til å kjøpe tilbake minoritetsposter eller poster i 50-50-selskaper i løpet av seks måneder.

Les også: Amedia skal eies av ny stiftelse

Litt som OBOS

Da Orkla solgte sin mediedivisjon til Mecom utløste det en forkjøpsrett på ukebladkonsernet Hjemmet Mortensen som ga Egmont rett til å kjøpe ut sin tidligere partner. En slik avtale foreligger ikke med Mediehuset Nettavisen, forklarer Egmont Publishing Norge-sjef Espen Asheim til Journalisten.

Det foreligger en forkjøpsrett hos begge eierne, sier han, men denne utløses ved endringer på eiernivå i det aktuelle mediehuset. Skjer det, har den andre eieren rett til å tre inn. Dette gjelder både Amedia og Egmont.

Journalisten kjenner til at det skal være mulig også for andre aktører å by på for eksempel Amedias post i Nettavisen. Skjer det må Egmont matche prisen – ikke ulikt slik forkjøpsretten på boliger i OBOS fungerer.

LES OGSÅ: Telenor tar tap på Amedia-salg

– Det spiller ingen rolle for oss. I det øyeblikk noen gjør det, kan vi benytte oss av forkjøpsretten.

Nedjustert verdi

Journalisten har spurt om innsyn i aksjonæravtalen til Mediehuset Nettavisen, men har fått til svar at den ønsker Egmont ikke å sende ut.

Da Nettavisen i april i fjor feiret flytting til Akersgata/Grensen, ble verdien av Nettavisen anslått til å ligge på rundt 200 millioner kroner. Asheim sier at verdien til Nettavisen varierer nærmest fra dag til dag, og at det er mange variabler som kompliserer en slik vurdering. Men både Amedia og Egmont skal være enig om en verdifastsettelse av mediehuset. Asheim sier til Journalisten at de ikke har diskutert verdifastsettelse med Amedia.

LES OGSÅ: – Stiftelsene har ikke dette kvartals­kapitalistiske behovet for å levere resultater på kort sikt

Det er å anta at verdien av Mediehuset Nettavisen er nedjustert noe som følge av fallet i reklamemarkedet i fjor.

Asheim sier at Egmont sitter rolig og følger med på det som skjer, og at de ikke har noe hastverk med å eventuelt kjøpe Amedia ut av Nettavisen.

– Vil Egmont søke å kjøpe den resterende posten i Nettavisen?

– Vi har alltid hatt en åpen og fin dialog med våre medeiere i Nettavisen, og det regner jeg med at vi vil fortsette å ha framover. Skulle en av partene ønske å knytte Nettavisen tettere til sin egen kjernevirksomhet, så kommer vi til å diskutere den muligheten på en åpen og konstruktiv måte, svarer Asheim.

Både Egmont og Amedia har så langt kunne trekke veksler på Nettavisen som trafikkmaskin gjennom henholdsvis Klikk.no og lokalavisene.

Nettavisen hadde i 2014 en omsetning på nesten 132 millioner kroner. Driftsoverskuddet var på 17,8 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS