– Søppeljournalistikk, mente klager. PFU var av en annen oppfatning

Faktisk.no ikke felt.

Publisert Sist oppdatert

Knut Amundsen, mannen bak Facebook-gruppen «Folkeopprøret mot klimahysteriet», klaget faktasjekkerne i Faktisk.no inn for seks brudd på Vær varsom-plakaten (VVP), men fikk ikke medhold på noen av punktene da Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet saken i dag.

– Hvem styrer egentlig «Folkeopprøret mot klimahysteriet»? spurte Faktisk.no i sin artikkel – en artikkel som også er publisert av Journalisten.

Noe av svaret kommer i ingressen:

«Grunnleggeren av den raskt voksende Facebook-gruppen har sammenlignet AUF med Hitlerjugend og kalt muslimer ‘vår tids nazister’. En av administratorene har hetset statsministeren på Twitter, og har klare koblinger til den sterkt islamfiendtlige organisasjonen ‘Stopp islamiseringen av Norge’.»

I klagen skriver Amundsen at han opplever seg stemplet som rasist og nazist i artikkelen. Han beskriver også i sterke ordelag hva han mener om journalistikken til Faktisk.no i sitt avsluttende tilsvar i klageprosessen:

«Nei Faktisk.no driver søppeljournalistikk av verste sorten, enkelt og greit.»

Les PFU-sekretariatets oppsummering av klagen.

Faktisk.no har hele veien avvist brudd på god presseskikk, og fikk støtte i utvalget.

I utkastet til uttalelse fra sekretariatet står det blant annet:

«PFU merker seg at klager mener artikkelen inneholder feil og gir et feilaktig bilde av saken, men utvalget kan ikke se at publiseringen inneholder uriktige opplysninger i strid med Vær Varsom-plakatens (VVP) 3.2, som sier at pressen skal kontrollere opplysninger før publisering. PFU mener Faktisk hadde dokumentasjon for det publiserte. PFU kan videre ikke se grunnlag for at klagers uttalelser er satt i en kontekst eller fremstilt på en måte som bryter med god presseskikk.»

Klageren fikk heller ikke medhold i noen av de andre klagepunktene.

Utkastet til uttalelse ble vedtatt nærmest uten diskusjon i utvalget, med kun en liten endring i ordlyden.