Andreas Mundt, sjefen for det tyske konkurransetilsynet, vil begrense hvilke data Facebook kan samle inn. Foto: Reuters / NTB scanpix
Andreas Mundt, sjefen for det tyske konkurransetilsynet, vil begrense hvilke data Facebook kan samle inn. Foto: Reuters / NTB scanpix

Vil ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil

Tyskland med nye krav til Facebook

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tyskland innfører nye krav til hvordan Facebook kan samle og bruke data, blant annet fra apper som WhatsApp og Instagram.

– Facebook vil i framtida ikke lenger få anledning til å tvinge sine brukere til å godta praktisk talt ubegrenset innsamling og bruk av ikke-Facebook-data til sin Facebook-profil, sier sjefen for det tyske konkurransetilsynet (FCO), Andreas Mundt.

Tyskland vil også ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil, men som har vært inne på hjemmesider der Facebook-programvare er installert.

Dersom tyske myndigheter får det som de vil, vil Facebook eksplisitt måtte spørre sine brukere om tillatelse til å samle data fra andre Facebook-eide kilder eller Facebook-tilknyttede nettsider.

Dominerende

Det tyske konkurransetilsynets vedtak dreier seg ikke om Facebooks behandling av innsamlet data, men om selve innsamlingen. Selskapet får tolv måneder på seg til å gjennomføre de pålagte endringene.

FCO konstaterer at Facebook har en dominerende posisjon innen sosiale medier i Tyskland, med 23 millioner daglige brukere.

Med 95 prosent av markedet for sosiale medier nærmer dette seg et monopol hvor brukere ikke har reelle alternativer, mener det tyske konkurransetilsynet.

– Brukerne må enten godta en omfattende kombinasjon av data eller avstå fra å benytte det sosiale nettverket, sier Mundt.

Facebook anker

Facebook er uenig i FCOs beslutning og kommer til å anke avgjørelsen, opplyser selskapet i en kunngjøring.

– Vi har stor konkurranse i Tyskland fra blant andre YouTube, Snapchat og Twitter, hevder selskapet, som mener at de nye reglene vil innebære urettmessig særbehandling.

FCO har nå gitt selskapet én måned på seg til å utforme en anke, fire måneder til å komme opp med en plan for endringer og tolv måneder til å etterkomme kravet om endring.

Powered by Labrador CMS