Nye toner fra Facebook: Skal nå være i dialog om å betale for å vise fram nyheter. Foto: Reuters / NTB scanpix

Amerikansk avis: Facebook er villig til å betale for nyheter

Tilbyr millioner for lisensavtaler.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den amerikanske næringslivsavisen Wall Street Journal (WSJ) skriver at Facebook har kontaktet flere store mediehus og tilbudt millioner for å få på plass lisensavtaler som gir dem tilgang til nyheter.

Nyhetsorganisasjonene som skal være i dialog med Facebook, er Disney-eide ABC News, Dow Jones (som blant annet utgir WSJ), Washington Post og Bloomberg.

Utspillet fra Facebook kommer i forbindelse med selskapets varslede satsing på nettopp nyheter. Da Journalisten i slutten av mai intervjuet Jesper Doub, Facebook-direktør for mediepartnerskap i Europa, sa han blant annet:

– Vi ønsker at det skal være et sted på Facebook du kun får nyheter. Det er ikke snakk om å fjerne nyheter fra den vanlige nyhetsfeeden. Du vil fremdeles ha nyhetsfeeden, men klikker du på en nyhet der, vil du bli presentert for flere nyheter. I tillegg vil det være mulig å gå direkte til dette nyhetstedet.

Videre sa Doub:

– Vi vet ikke helt hvordan dette vil se ut, og vi utvikler løsningen i dialog med mediebransjen. Dette er ikke noe Facebook gjør på egenhånd. Og det er mange komplekse spørsmål som vi må finne svar på.

På spørsmål om når vi kan regne med at nyhetssatsingen lanserers, sa Doub at det kunne han ikke si med sikkerhet, men at «det ikke er noe som kommer om to måneder». Wall Street Journal skriver imidlertid at planen er å lansere tjenesten allerede i høst. I hvert fall i USA.

Nytt er det også at Facebook skal være villig til å betale for å vise fram innholdet fra mediehusene.

– Representanter fra Facebook har sagt til medielederne at de er villige til å betale så mye som tre millioner dollar i året for å få en lisens som gir dem rett til å vise fram tittel og en forhåndsvisning av artikkelen, skriver WSJ.

Facebook har unntaksvis betalt for innhold også tidligere. Flere mediehus fikk betalt for å bidra med innhold til Facebook Live, før det prosjektet ble skrotet. Facebook betaler også for videoinnhold som vises i Facebook Watch-seksjonen.

I intervjuet med Journalisten tidligere i år, sa Doub at nyhetstjenesten kanskje ville bli noe tilsvarende som Facebook Watch. Men at mye fremdeles var uklart.

Powered by Labrador CMS