Selv Adolf Hitler hadde fått rykket inn 30 sekunders annonser for «løsning på jødeproblemet» på Facebook, hevder Sacha Baron Cohen. Foto: AP / NTB scanpicx
Selv Adolf Hitler hadde fått rykket inn 30 sekunders annonser for «løsning på jødeproblemet» på Facebook, hevder Sacha Baron Cohen. Foto: AP / NTB scanpicx

Sacha Baron Cohen: Facebook hadde latt Hitler snakke fritt

– En av vår tids store propagandamaskiner.

Publisert

Komikeren og skuespilleren Sacha Baron Cohen retter et kraftig angrep mot sosiale medier. Ifølge ham er det særlig Facebook som har et problem.

– Facebook har utviklet seg til en av vår tids store propagandamaskiner, mener komikeren og satirikeren, kjent for roller som «Borat», «Bruno» og «Ali G».

Men han var langt fra satirisk da han holdt takketale for en pris fra Anti-Defamation League (ADL) i New York. ADL er en organisasjon som kjemper mot antisemittisme og diskriminering i USA.

Cohen anklaget Facebook for å tillate annonser uten å undersøke om de er basert på kjensgjerninger eller oppdiktede påstander. Selv Adolf Hitler hadde fått rykket inn 30 sekunders annonser for «løsning på jødeproblemet» på Facebook dersom det sosiale mediet hadde eksistert på 1930-tallet, sa han.

En talsperson for Facebook avviser kritikken og sier at hatefulle ytringer er forbudt.

– Vi kan utestenge personer dersom de har voldelige hensikter, og vi fjerner alle som gir uttrykk for støtte til vold. Ingen, heller ikke politikere, kan oppfordre til hat, vold eller massedrap på Facebook, sier talspersonen.