Hilde Tretterud, sekretariatsleder i Norsk Journalistlag, beklager at medlemmer mottar fakturaer for flere måneders medlemskap. Foto: Kristine Lindebø

Systemsvikt for Norsk Journalistlag: Medlemmer bes betale fakturaer på flere tusen kroner

Hadde 2,7 millioner i utestående medlemskontingenter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Dette er veldig uheldig, og vi beklager absolutt til dem som har blitt bedt om å betale inn en stor sum, sier sekretariatsleder Hilde Tretterud i Norsk Journalistlag (NJ) til Journalisten.

I høst oppdaget NJ at en systemfeil hadde ført til at en rekke medlemmer, særlig nye medlemmer tatt opp i februar og mars, ikke hadde blitt fakturert som de skulle gjennom året.

Dermed har mange NJ-medlemmer mottatt samlet faktura for et halvt års medlemskap eller mer i høst.

2,7 millioner

NJs kontingent skal være 1,6 prosent av fast lønn, men ikke gå under 327 kroner eller over 697 kroner månedlig. Et halvt års medlemskap med minstekontingent koster dermed 1962 kroner. Journalisten har også vært i kontakt med medlemmer som har mottatt langt større fakturaer enn som så.

Tretterud har ikke en oversikt over hvor mange medlemmer som er berørt, men opplyser at fagforeningen hadde 2,7 millioner kroner i utestående kontingent ved utgangen av september.

– Til sammenligning hadde vi rundt 300.000 kroner utestående ved inngangen til 2019. Men summen er langt lavere enn 2,7 millioner nå, vi har fått inn mange betalinger og også sendt ut purringer, sier Tretterud.

Ikke avslag

Tretterud opplyser at NJ er villig til å avtale betalingsløsninger med medlemmer som ønsker det.

– Dette er jo penger som skulle vært betalt gjennom året, men vi skjønner godt at dette blir en stor regning å få i fanget for noen. Vi vil absolutt være fleksible for dem som kan trenge å dele opp fakturaene, sier Tretterud.

– Er det ikke aktuelt med noe avslag i totalsummen, siden feilen tross alt ligger hos NJ?

– Vi har ikke tenkt det. Folk har jo vært medlemmer denne tiden, og har fått varen de skulle ha. Dette er jo betaling for et medlemskap de har hatt.

– Får dere mange tilbakemeldinger om situasjonen fra medlemmer?

– Ja, jeg vet at innboksen til de som jobber med medlemskap er full. De tar unna så fort de klarer. Jeg opplever at folk har forståelse for at de skal betale, men at noen ønsker å få litt bedre tid på seg, og det har vi stor forståelse for.

Bytter medlemssystem - igjen

Tretterud peker på utfordringer med innkjøringen av nye medlems- og økonomisystemer tidlig i 2019, som starten på problemene.

– Vi har ventet lenger enn vanlig med purringer, for å forsikre oss om at alt annet fungerte. Så var det i forbindelse med purringene at vi oppdaget at en del medlemmer ikke hadde mottatt fakturaene de sto registrert med, sier sekretariatslederen.

NJ har konkludert med at medlemssystemet de gikk over til i januar i år, levert av selskapet Medlemsvekst, ikke fungerte optimalt for dem.

– Vi har mange ulike medlemskategorier og typer kontingenter, og ser at vi trenger et mer komplekst system. Fra 1. mars 2020 går vi over til et system levert av Mysoft, sier Tretterud.

Journalisten har tidligere omtalt at innføringen av de nye medlems- og økonomisystemene medførte en budsjettsprekk på 1,1 millioner kroner første halvår av 2019.

Powered by Labrador CMS