Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Økonomi- og finansbladet Kapital har de siste 51 årene kommet ut hver fjortende dag, men vil fra og med fredag 8. april utgis ukentlig.
I stedet for 22 årlige utgaver, vil det nå utgis 47, deler en fornøyd Vibeke Holth, redaktør i Kapital. Samtidig skal magasinet distribueres sammen med Finansavisen til alle avisas abonnenter på fredager.
– Vi er kjent for å gå mot strømmen. Vi går våre egne veier og følger ikke flokken. Når mange mediehus nå velger å nedskalere papirinnhold, så velger vi å øke vårt, sier Holth til Journalisten.
– Norges beste tilbud
Søsterpublikasjonen Finansavisen har den siste tiden skapt nye blader for eiendomsmarkedet, rådgivning, regnskap, juss og revisjon, med rekordhøye opplag.
Fra nå av vil alle spesialutgavene være integrert i Kapital i helgemagasin-format. Kapital har dessuten dyrket frem Kapital Reise og Finansavisen bladet Motor, med gode resultater, meddeler Holth.
– En kollega beskrev det som «et helgemagasin med definisjonsmakt». Med et slikt magasin mener vi å ha et produkt som står innholdsmessig sterkt, men det vil bli opp til leserne våre å vurdere, sier Holth.
Hun mener en sammenslåing med Finansavisen på fredager vil gi betydelig substans til leserne og være Norges beste tilbud på børs, næringsliv og økonomisk politikk.
– Med denne satsingen skal vi nok gjøre livet litt mer ubehagelig for konkurrentene.
Annonse
Interesse fra annonsører
Holth mener dagens mediehverdag er fragmentert, med informasjon fordelt i form av radio, nettavis, papiravis, og sosiale medier. Men det finnes for lite dybdestoff, mener Holth.
– Hver andre fredag skal vi fordype oss i ett tema. Vi er hardtslående og kritiske, og skal stille de viktige spørsmålene der andre helgemagasiner tier.
Holth er ikke i tvil om at den nye satsingen kommer til å være en suksess. De siste ukene har hun måttet krangle med annonseavdelingen for å få til seg mer plass til artikler i Kapital.
– Det har vært en eventyrlig oppslutning fra annonsører. Jeg tolker det som at det er et produkt folk vil ha, sier hun.
– Uslåelig helgepakke
Eier, grunnlegger og ansvarlig redaktør Trygve Hegnar er stolt av Finansavisens store økning av abonnementer. Når Finansavisen og Kapital nå slår seg sammen om spesialpublikasjoner, vil de ha en «uslåelig helgepakke», ifølge redaktøren.
– Jeg syns et slikt publisistisk grep er kjempespenstig. Det blir spennende å se hvordan leserne reagerer, sier Hegnar til Journalisten.
Alle Finansavisen-abonnenter vil få siste utgave av Kapital, sier Hegnar. Framover vil leserne kunne tegne abonnementer som inkluderer begge publikasjonene.