Forsvarets forum stakk av med flere priser. Første pris til redaksjonen var Årets forside.

Medieprisene 2023

Forsvarets forum er kåret til Årets magasin – se alle vinnerne

– 2022 var et imponerende år for norsk journalistikk og medieutvikling, sier jurylederen for Medieprisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under den store prisfesten i Bergen i kveld, ble Aftenposten er kåret til Årets mediehus. Forsvarets Forum stakk med prisen for Årets magasin, mens Faktisk Verifiserbar ble Årets nyskapning.

Over 600 bidrag kom inn til årets konkurranse, og totalt 38 mediehus fra hele landet var blant de nominerte. NRK og Aftenposten var mediehusene som vant flest priser.

– 2022 var et imponerende år for norsk journalistikk og medieutvikling, det viser alle kveldens nominerte og vinnere. Norske mediehus leverer journalistikk i av ypperste klasse og det har vært en sann fryd å få lov til å juryere alle disse flotte arbeidene., sier juryleder Trine Ohrberg i MBL.

Årets avisforside

Hallingdølen – Togrøveriet (8. oktober 2022)

Juryens begrunnelse:

«Kjapt tenkt fra redaksjonen når nådestøtet på en eviglang saga settes av regjeringen i statsbudsjettet. Det som kjennes som en uvirkelig film for lokalbefolkningen, formidles originalt og lekent på avisas forside. En av få forsider man husker fra fjoråret, og den viser at forsidene fortsatt har en stor rolle å spille i avisas historiefortelling. Filmplakat-grepet er annerledes, kreativt og har en umiddelbar stoppeffekt for leseren. Bravo!»

Årets cover

Forsvarets forum – Til forsvarssjefen (nummer 3, 2022)

Juryens begrunnelse:

«Umiddelbart vises det enorme volumet og alvoret i avsløringene for alle på en visuell og effektiv måte. Å bruke forsiden til å adressere øverste ledelse med tydelig beskjed om å rydde opp er modig, riktig og imponerende. Her står redaksjonen støtt og viser at grave-journalistikk også kan visualiseres og kommuniseres direkte, lettfattelig og effektfullt på fronten.»

Årets lokale nyhets- og sportsdekning

Excellence: Østlands-Posten og Sandefjords Blad - «Graving i strandsonen»

Juryens begrunnelse:

«En imponerende kartlegging og omtale av utbygging i strandsonene i Sandefjord og Larvik helt fra 30-tallet og frem til i dag. Gjennom over 100 artikler har de to avisene sammen avslørt feil saksbehandling, ulovlige bygg og miljøinngrep i selve indrefileten av fellesområdene. Dette er lokaljournalistikk som er rett i kjernen av samfunnsoppdraget og setter tydelige spor. Et unikt og imponerende samarbeid som gir effekt, og som bør inspirere andre lokalaviser. Bravo!»

VINNER: Adresseavisen – «Helseplattformen»

Juryens begrunnelse:

«Gjennom systematisk arbeid og med en imponerende stamina har avisa avdekket at en av de største offentlige investeringene og prestisjeprosjektene i regionen på mange år, går galt både teknisk og økonomisk. Et nitid journalistisk arbeid legges ned når man blant annet avslører hvordan et konsulentselskap hadde fakturert for en halv milliard kroner, i strid med anbudsregelverket. Avisa er nyhetsledende på skandalen, som viser seg å være svært omfattende og deres avsløringer får store konsekvenser, både regionalt og nasjonalt. Rett i kjernen av samfunnsoppdraget, og uhyre viktig for fremtiden.»

Årets nasjonale nyhetsdekning

Excellence: NRK ­– «Forsvarsavsløringene»

Juryens begrunnelse:

«Tillit er ALT – tillit hos og respekt for kildene. En imponerende stamina fra journalistene har vært avgjørende for å komme på innsiden av en lukket, mannsdominert og hierarkisk organisasjon. Avsløringene viser at de som skal forsvare og beskytte oss alle, ikke evner å beskytte sine egne kvinner som varsler om urett og maktmisbruk. Dette er en av de viktigste, tyngste og mest imponerende nyhetssakene i 2022, og det er ikke over ennå. Journalistene viser kvalitet i alle ledd og har bidratt til en historisk selvransakelse i den ellers lukkede organisasjonen.»

VINNER: Aftenposten – «Krigen i Ukraina»

Juryens begrunnelse:

«Solid, grundig, opplysende og dyptpløyende. De er det mediehuset i Norge som har hatt hyppigst tilstedeværelse både i Ukraina og i Russland etter at krigen startet, og det vises i dekningen. Redaksjonens evne til å sette krigshandlingene i kontekst og forklare dem imponerer, og de har hele veien mestret å ha fokus også på russerne. De var kjapt ute med å ta verifisering på alvor da det viste seg at det kom en flom av desinformasjon og manipulerte bilder og fakta fra de første kampene på bakken i Ukraina. Et imponerende stykke arbeid er lagt ned av redaksjonen i denne dekningen, og de fortsetter å levere innsiktsfulle reportasjer og analyser.»

NRK fikk pris for sin dekning av krigen i Ukraina.

VINNER: NRK – «NRKs dekning av krigen i Ukraina og Putins Russland»

Juryens begrunnelse:

«Her viser Norges største nyhetsredaksjon alle sine muskler og all sin kunnskap. Hele bredden i kompetansen til mediehuset brukes, hvor samspillet mellom nyhetsredaksjonen og supernyttredaksjonen gir brukere i alle aldre et meget godt innblikk i krigens utvikling og grusomheter. Tilstedeværelse på begge sider av konflikten og liverapportering i krevende og dramatiske områder gjør dekningen solid og viktig. Dokumentasjonen av grusomhetene i Butsja som et av de aller første internasjonale team står spesielt ut. Et krigs-maraton som bare ser ut til å fortsette, hvor mediehuset viser imponerende stamina og klokskap.»

Årets nasjonale sportsdekning

TV 2 – «VM i Qatar – det skitne spillet»

Juryens begrunnelse:

«Et av historiens mest omdiskuterte mesterskap dekkes og rapporteres med en imponerende kombinasjon av kritisk, undersøkende journalistikk og formidling av sportslige prestasjoner. Redaksjonen viste tidlig helhetsbildet, der også holdningene til mennesker i andre deler av verden ble synliggjort. Balansert og grundig dekning, underholdende og profesjonelt løst. Samarbeidet innad i TV2 gir dekningen av mesterskapet en egen styrke og viser tyngden og kompetansen som nyhets- og sportsredaksjonen besitter.»

Årets magasinfoto tok Andras D. Hajdu. Her sammen med NRKs Roger Sevrin Bruland.

Årets magasinfoto

NRK – «Gutten i Kherson». Foto: Andras D. Hajdu

Juryens begrunnelse:

«Blikket! De små barneøynene går rett gjennom bildet og slår som en knyttneve i magen. Kommuniserer umiddelbart – rått og gripende. Imponerende fanget i folkemengden som etter seks måneder under russisk okkupasjon er møtt frem for å høre presidentens frigjøringstale i Kherson. Bildet spredde seg raskt verden over og viser hva krigen gjør med menneskene i Ukraina. Et bilde som vil bli husket for ettertiden.»

Årets inspirasjonssak

Aftenposten – «Kulturanmelderiet»

Juryens begrunnelse:

«Visuelt, lekkert og med faglig tyngde gir Aftenposten publikum oversikt over hele bredden i kulturtilbudet. Dette inspirerer leseren og løfter en del av journalistikken mange andre har nedprioritert. Floraen av kulturanmelderiet og kombinasjonen med intervjuer og lister gjør dette til en gavepakke for leseren, som fungerer godt både på papir og digitalt. Systematiseringen av innholdet og kontinuiteten av de redaksjonelle stolpene gjør at innholdet varer lenge og er lett tilgjengelig for leseren.»

Årets lokale historie

Excellence: Fædrelandsvennen - «Gutten uten ID»

«Historien om Torpal er fortalt med respekt og verdighet. Med en god lokal forankring avdekkes et liv i utenforskap for en 18-åring som er født på det lokale sykehuset, men som aldri har fått norsk statsborgerskap. Den ekstra dimensjonen med guttens ønske om å konkurrere i NM, gir historien kraft. Avisa er en tydelig driver i å sette guttens sak på ­dagsorden, noe som resulterer i at han til slutt når sitt mål både med idretten og å få statsborgerskap. Lokaljournalistikk av ypperste klasse.»

VINNER: NRK Oslo/Viken avd. Drammen – «200 flyktninger, sa du?»

Varmt, nært og kjærlig – sobert fortalt og inkluderende som lokalbefolkningen selv. En fantastisk fortelling som illustrerer hvordan ei lita bygd i fellesskap reiser seg og viser omsorg og raushet. Rett og slett en nydelig historie, full av håp og tro på mennesket. Vakkert, inspirerende og håpefullt formidlet gjennom imponerende bilder og hjertevarm tekst. Gullet skinner i møtet med folk. Imponerende historiefortelling i alle ledd.

Årets redaksjonelle event

Se og Hør – Reality awards

Juryens begrunnelse:

«Snakk om å kjenne sitt publikum! Her tar bladet realitygenren på alvor, og hyller en voksende bransje som virkelig har lykkes med å skape nye profiler og kjendiser i Norge. Mange underholdningstalenter har blitt oppdaget via realityserier, og nå får de en egen scene til å skinne. Det bys på glamour, energi og humør, noe vi virkelig trengte i 2022. Glamour rett inn i åra og glitter i øya! Gøy!»

Rød løper vant pris for årets redaksjonelle event.

Årets visuelle historie

Excellence: VG - «Pride-skytingens skrekk-minutter»

Juryens begrunnelse:

«Et imponerende stykke arbeid som ble publisert så tett etter hendelsen at det nesten oppleves som man får fortellingen i real time. Det er få som kan produsere en så teknisk god løsning på få timer. Et helstøpt resultat av en samkjørt redaksjon som kan datainnsamling, verifisering, rask produksjon og historiefortelling. Tempoet fra hendelsen skjer til publiseringen er imponerende – og viktig. Viser at visuell historiefortelling kan utvikles på breaking news også – ikke bare lange prosjekter.»

VINNER: NRK – «Smellet»

Juryens begrunnelse:

«De visuelle grepene i denne historien er gjort med kløkt og mot. Saken er sjangeroverskridene på flere måter, en interaktiv animasjonsrullefortelling som vi ikke har sett maken til før. Teknisk sømløs på alle plattformer, det er en nytelse å være i dette universet og lett å finne tilbake om man mot formodning ikke skulle følge saken helt ut fra første stund. Her kan du bare lene deg tilbake og oppleve historien. En fantastisk sak som bærer effektene godt og som aldri blir prangende, bare imponerende.»

Årets lokale nyhetsnettsted

Bergens Tidende

Juryens begrunnelse:

«Nok en gang skal gullet hjem til Bergen. Et nyhetsnettsted som skaper engasjement og setter dagsorden også utenfor eget dekningsområde. Et komplett nettsted som også gir leserne det lille ekstra med glimt i øyet. Nyskapende, informativt, ryddig, designet er elegant og enkelt å orientere seg i. Historiene er mange og svært gode. En god miks av løpende nyhetsdekning, gravesaker og innovative løsninger. Lydporteføljen er imponerende og av meget høy klasse. Det naturlige samlingspunktet for bergensere.»

Årets nasjonale nyhetsnettsted

Aftenposten

Juryens begrunnelse:

«En imponerende bredde og dybde preger nettstedet. Løfter viktige saker på vegne av hele landet og er forklarende og oppklarende, men aldri belærende. Her er det graving av ekstremt høy kvalitet, men det ropes aldri høyt på fronten. Innholdet er tilpasset deg som bruker, og du finner stadig noe nytt du vil lese. Teknologiutviklingen er imponerende, evnen til historiefortelling på alle plattformer likeså. Om du vil lytte, lese eller se; her får du kvalitet i alle kanaler. Man blir klokere hver gang man besøker nettstedet.»

Årets nisjenettsted

Forsvarets forum

Juryens begrunnelse:

«Aldri før har dette nettstedet hatt en viktigere funksjon enn akkurat nå. Innholdet har en imponerende kvalitet, og det vises igjen gjennom sitater i andre medier. De setter dagsorden og er heller ikke redd for å granske egne rekker når det trengs. En imponerende vekst fortsetter og fortsetter, og de gjør et nytt enormt løft i 2022. De kan beholde sitt merke på fronten – for andre år på rad. Gratulerer!»

Årets programserie web-TV

VG – «Ylvis i Sogn»

Juryens begrunnelse:

«En soleklar vinner, som er på et helt annet nivå enn konkurrentene. Gode karakterer og en tydelig storyline. Det er lett å la seg rive med, le, engasjere seg og å få sangene på hjernen. Strålende produsert fylt med akkurat passe nok galskap, humor og varme. Dette treffer en bred målgruppe på en måte andre bare kan drømme om. Gratulerer!»

Årets web-TV konsept

Dagbladet/Se og Hør «Rød løper»

Juryens begrunnelse:

«Tro mot konseptet og egen målgruppe, rått og kompromissløst. Ujålete og med glimt i øyet presenteres nyheter fra kjendis-verdenen, og det leveres så til de grader. Innholdet spres vellykket på flere plattformer og treffer spesielt en yngre målgruppe godt. Morsomt, underholdene og friskt.»

Prisen for Årets lokale podcast gikk til Bergens Tidende.

Årets lokale podcast

Bergens Tidende – «Odd Drevland: Forsvareren. Fallet. Fengselet»

«Eksklusiv historie som pirrer nysgjerrigheten umiddelbart med et fantastisk anslag. Godt driv hele veien, fin kapittelinndeling og god lydbruk. En sak alle har hørt om, men få vet hele rekkevidden av. Lytteren kommer virkelig nær hovedpersonen; det krever mot og godt journalistisk håndverk for å få til dette. Lydbildet er behagelig og profesjonelt. En lokal podcast av nasjonalt format. Imponerende!»

Årets aktualitetspodcast

Excellence: Bergens Tidende – «Nokon må gå»

Juryens begrunnelse:

«Dette er noe så vanskelig som lettbeint underholdning av tung politikk og samfunnsanalyse. Podcasten evner å veksle mellom humør og alvor på en utrolig fin måte. Samtalene flyter godt, man føler seg som en invitert gjest rundt bordet. Inkluderende og interessant – selv for lyttere som bor utenfor Bergen. En nasjonal podkast om en region!»

Årets podkast er «Mannen i Theresesgate».

VINNER: NRK – «Mannen i Theresesgate»

Juryens begrunnelse:

«Fortellerkunst i verdensklasse. Sømløs og nydelig produksjon med en fantastisk fortellerstemme, her er det skyhøy kvalitet i alle ledd. En historie som fort kunne vært en i mengden, men som blir stående ut som en av de viktigste og mest gripende beretningene fra 2022. Fortellingen åpnes opp på en sår og varsom måte, dette er vondt og vanskelig. Vakkert fortalt gjennom et godt lydbilde og nydelig musikk. Bit for bit trer hovedpersonen fram og hele bildet blir klart. Samfunnet klarte ikke hjelpe, hvordan er det mulig i det moderne Norge? Viktig journalistikk, fremragende fortalt i podkastform. Kudos!»

Årets underholdningspodcast

NRK – «The Kåss Furuseths»

Juryens begrunnelse:

«Norges mest inkluderende programleder byr på nære personintervjuer drysset med humor, varme og alvor. Her er alle velkommen, og dette er et godt sted å være. Vi inviteres inn i både hjem og hemmeligheter, og får et helt unikt innblikk i gjestenes liv. Programlederen loser oss trygt gjennom, men kommer aldri i veien for samtalen selv om hun er en underholdningskapasitet av dimensjoner. Hjertevarmt, morsomt, underholdende og inkluderende – det er deilig å få være en del av dette universet.»

Årets nyskapning

Excellence: Budstikka og NTB – «Oslo-piloten»

Juryens begrunnelse:

«Å løse en floke på vegne av hele medie-Norge er mye å gape over. Men det har årets excellencevinner tatt på seg – og lyktes med. Dette vil åpne samtalen mellom en av våre viktigste offentlige instanser og mediene. Målet er tydelig – å forbedre kommunikasjonen mellom politiet og pressen. En av de viktigste nyskapningene for alle landets innbyggere, og små og store medier. Et meget skalerbart prosjekt som snart kommer hele landet til gode. Et utrolig inspirerende arbeid og samarbeid.»

Oslo-piloten fikk anerkjennelse for inspirerende arbeid.

VINNER: Faktisk Verifiserbar

Juryens begrunnelse:

«Årets nyskapning representerer en viktig grunnstein i det nye medienorge: samarbeid. Noen ganger må samarbeid skje raskt. Når krigen bryter ut i vår egen bakgård, blir kampen om sannheten viktigere enn noen gang. Et akutt behov i forbindelse med krigen er utløsende for et av de største samarbeidsprosjektene i norsk mediebransje. Verifisering blir en stadig vanskeligere øvelse, derfor er dette et prosjekt som er så viktig akkurat nå. I kampen om lesernes tillit er et felles arbeid for å verifisere sannheten et viktig våpen. Dette er samarbeid som gjør oss alle bedre, det er kunnskapsoverføring satt i system og viser at sammen spiller vi hverandre gode.»

Faktisk Verifiserbar fikk pris for Årets nyskapning.

Årets magasin

Forsvarets forum

Juryens begrunnelse:

«Årets magasin har de siste årene gjennomgått en imponerende snuoperasjon. Fra å risikere nedleggelse har magasinet revitalisert de redaksjonelle produktene både på nett og papir, og har jobbet hardt for den helt avgjørende uavhengigheten til egne eiere. I et år med krig i Europa og store varslingssaker, har uavhengigheten og magasinets eksistens aldri vært viktigere. Magasinet er rendyrket som et premiumprodukt, som nå tiltrekker seg stadig flere annonsører og abonnenter. På tre år har magasinet økt antallet sidevisninger med imponerende 12.8 millioner. De har lagt et større trykk på nyheter - ikke minst nyhetene de graver frem selv - har gjort at andre medier i mye større grad enn tidligere bruker magasinet som kilde. Magasinets journalistikk blir stadig mer relevant for stadig flere lesere. Med sannhetssøkende, undersøkende journalistikk som grunnmur, og som en aktiv nyhetsformidler og premissleverandør i nasjonale debatter, har årets magasin inntatt en fremtredende rolle i det norske medielandskapet og bokser over sin egen vektklasse. Årets magasin kamuflerer ikke Forsvaret.»

Aftenposten ble kåret til årets mediehus.

Årets mediehus

Aftenposten

Juryens begrunnelse:

«Årets mediehus er opplysende, dyptgående og gir leseren oversikt over det de må vite og innsikt i saker de ikke visste at de trengte. Med tydelige prioriteringer, stor endringsvilje og omfattende innsiktsarbeid, tør årets mediehus å være annerledes og er blitt mer selvsikre på sin egenart det siste året. Når mediehusets DNA dyrkes blir produktet genuint og mangfoldig, og har kvalitet i alle ledd. I et krevende og ekstraordinært nyhetsår står de fjellstøtt og viser sin styrke både ved tilstedeværelse internasjonalt, analyse og innsikt og store avsløringer som forandrer samfunnet, og de befester at de har en av landets mest kompetente og beste nyhetsredaksjoner. Mediehuset leverer sterk journalistikk på så vel utenriksstoff som innenriks, og har gitt en stemme til de som ikke kan rope så høyt, som for eksempel barnevernsbarn som landet glemmer. Journalistikk som resulterer i både Skup-priser og rekordantall medieprisnominasjoner. Årets mediehus gir leserne bedre og bredere oversikt i flere formater. De var tidlig ute med å ta inn lyd i sin portefølje og har vært definerende for podcastutviklingen i Norge. Mediehuset har sterk digital produktutvikling med smart algoritmestyring som hjelper leseren til å finne det viktige innholdet. I tillegg til å videreutvikle personalisering i produktet har de det siste året også forbedret sine produkter på en rekke andre områder og brer ut sin merkevare godt. Den digitale økonomien står støtt, samtidig som de befester sin posisjon som landets største abonnementsavis – dette er imponerende. Med sin enorme bredde og imponerende produktutvikling fremstår de som et komplett mediehus som evner å gi sine brukere en utrolig sterk portefølje av nyhets- og medieinnhold.»

De to juryene har bestått av Ingeborg Volan, administrerende direktør i Bokklubbene; Liv Jorunn Håker, digital utviklingssjef i Sunnmørsposten; Derek Andre Bjølgerud, TV2.no-sjef; Mads Yngve Storvik, seniorrådgiver i Visindi; Hilde Schjerve, nyhetsredaktør i NTB; Jonas Mjaaland, nyhetsredaktør i Fædrelandsvennen; Hanna Thorsen, redaksjonssjef i NRK Dagsrevyen; Eirik Haugen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Østlands-Posten og Trine Ohrberg (juryleder) informasjons- og eventansvarlig i MBL.

Powered by Labrador CMS