Klagen fra Jehovas Vitner mot Fosna-Folket skal behandles av Pressens Faglige Utvalg under møtet førstkommende onsdag.
Klagen fra Jehovas Vitner mot Fosna-Folket skal behandles av Pressens Faglige Utvalg under møtet førstkommende onsdag.

Lokalavis innrømmer brudd på god presseskikk i omtale av Jehovas vitner

– Skulle aldri vært publisert.

Publisert Sist oppdatert

RETTELSE: I en tidligere versjon av denne artikkelen sto det at bonden som er omtalt i Fosna-Folkets artikkel selv var blitt seksuelt misbrukt i trossamfunnet Jehovas Vitner som barn. Bonden understreker overfor Journalisten at han aldri har hevdet at han er blitt utsatt for seksuelt misbruk av noen i Jehovas Vitner. Journalisten beklager feilen. Dette ble rettet 5. juli klokken 20.05.

Vi har også fjernet en setning hentet fra PFU-klagen til Jehovas Vitner hvor det fastslås at anklagene gjengitt i Fosna-Folket var uriktige. Vi publiserte disse med tanke på at kritikken ble rettet mot avisen, men ser at det også kan tolkes som kritikk mot avisens kilde, den tidligere omtalte bonden – og han fikk ikke anledning til å svare på dette i Journalistens sak.

Bonden understreker også overfor Journalisten at Fosna-Folket i tillegg til ham også refererte til australske The Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse, som i 2015 la fram sin rapport (i Fosna-Folkets artikkel omtalt som Australian Royal Commission). Han mener derfor det er feil når Jehovas Vitner i sin klage, gjengitt av Journalisten, hevder at han var eneste kilde.

PFUs konklusjon da saken ble behandlet, ble blant annet at: «PFU mener det kommer tydelig frem at det er kildens synspunkter som videreformidles i artikkelen, selv om det i enkelte passasjer er uklart om det er avisen selv som konstaterer påstandene.» Dette ble rettet 13. juli klokken 23.00.

Red.

---

Når Pressens Faglige Utvalg (PFU) møtes onsdag 22. juni, skal de blant annet behandle klage fra Jehovas vitner mot lokalavisa Fosna-Folket.

I klagetilsvaret tar avisa selvkritikk og innrømmer brudd på god presseskikk.

Bakgrunnen for klagen er en nettartikkel publisert 18. oktober i fjor, med tittelen «Geitebonden, aktivisten og vindusvaskeren brøt ut av sekten: – Jeg har allerede besluttet å ikke gå i mine foreldres begravelse».

Artikkelen er fjernet fra avisens nettsider, men den ble også publisert i papiravisen påfølgende dag, med tittelen «Brøt ut av sekten».

Trossamfunnet mener Fosna-Folket har brutt god presseskikk på fire av Vær varsom-plakatens punkter: 3.2 om opplysningskontroll, 4.1 om saklighet, 4.3 om stigmatiserende omtale og 4.14 om samtidig imøtegåelse.

– Grove anklager

Jehovas vitner reagerer på det de i klagen beskriver som anklager om å beskytte barneovergripere.

I klagen kommer det også fram at Fosna-Folket ikke tok kontakt med trossamfunnet i forkant av publisering – hverken for å kontrollere opplysningene eller innhente samtidig imøtegåelse.

«Artikkelen inneholder dessuten også andre nedsettende karakteristikker av trossamfunnet, herunder påstander om 'psykisk terror' og utelukkelse ved begravelser, undertrykking av frihet, osv. Samlet sett er artikkelen veldig stigmatiserende for alle Jehovas vitner», skriver trossamfunnet i klagen.

Har beklaget

Partene har vært i kontakt, uten at det har ført fram til en såkalt minnelig ordning. I sitt tilsvar innrømmer Fosna-Folket å ha brutt god presseskikk:

«Saken som publisert på fosna-folket.no 18. oktober 2021 og i papiravisen 19. oktober 2021 inneholder en rekke udokumenterte påstander og mangler tilsvar, og skulle derfor aldri ha vært publisert», skriver lokalavisa i sitt tilsvar.

Fosna-Folket opplyser samtidig om at de har publisert en beklagelse til Jehovas vitner på både nett og papir.

Klagen skal behandles under PFU-møtet kommende onsdag 22. juni.

Powered by Labrador CMS