Raumnes-redaktør Fred Gjestad i tingretten. Foto: Nils Martin Silvola
Raumnes-redaktør Fred Gjestad i tingretten. Foto: Nils Martin Silvola

Full frifinnelse for lokalavisa Raumnes i ærekrenkelsessak

Ble saksøkt av taxieier.

Publisert   Sist oppdatert

Det foreligger ingen ærekrenkelse mot taxieieren som saksøkte lokalavisa Raumnes, slår Øvre Romerike tingrett fast i en fersk dom.

Saken gikk for retten tirsdag og onsdag forrige uke, og retten brukte ikke videre lang tid på å levere dom.

Retten har kommet til samme tolkning som advokat Mathilde Strand Wilhelmsen argumenterte for i sin prosedyre: At avisa ikke rettet noen ærekrenkende beskyldninger om «klanderverdige forhold» mot taxieieren.

– Dette er en seier for pressefriheten, ytringsfriheten og demokratiet. Vi har gjort et vanlig journalistisk arbeid, og ikke hatt noen motivasjon om å ærekrenke eller henge ut saksøkeren. Hun har fått normal tilsvarsrett. Hadde dette endt i en ærenkrenkelsesdom, ville det vært problematisk for hele mediebransjen, sier ansvarlig redaktør Fred Gjestad til Journalisten.

Antydet flere hundre tusen i oppreisning

Redaktøren forteller at det er lettelse i redaksjonen i dag, men at saken også oppleves litt trist.

– Det er jo en av våre lesere som nå må ut med mye i sakskostnader, noe som kunne vært unngått hvis man valgte dialog med oss i stedet for å gå rettens vei. Sånn sett er det trist, sier Gjestad.

Taxieieren saksøkte avisa, redaktør Gjestad og avisas tidligere journalist Thomas Frigård med bakgrunn i en artikkelserie fra 2017. Taxieieren uttalte seg og ble navngitt i avisa, men mener at hun snakket med avisa under løfte om anonymitet, at artiklene inneholder uriktige framstillinger og at artiklene sett i sammenheng mistenkeliggjør og beskylder henne for misbruk av offentlige midler.

I tingretten viste saksøkers advokat Per Danielsen til det han mente var en sammenlignbar dom, der Aller Media måtte ut med 500.000 i oppreisning.

Men tingretten konkluderer altså med at det ikke har forekommet ærekrenkelser i dette tilfellet. Retten har vurdert fire Raumnes-artikler, og kommer i hvert tilfelle fram til at det som er av kritikk i hovedsak rettes mot det offentlige selskapet Ruter og datterselskapet Konsentra.

– Ikke overraskende

– Dette var et gledelig, men ikke spesielt overraskende resultat. Vi har siden saken ble anlagt forsøkt å få klarhet i hva de ærekrenkende beskyldningene skulle bestå av, noe som ikke ble særlig klarere under hovedforhandlingen, skriver advokat Wilhelmsen i en kommentar til Journalisten.

Hun legger til:

– Vi er selvsagt helt enige i både begrunnelse og resultat, og er glade for at det fortsatt skal være mulig å drive undersøkende journalistikk uten å risikere erstatningsansvar overfor personer som ikke er omtalt på annen måte enn at deres egne uttalelser er korrekt gjengitt.

Raumnes er også tilkjent dekning av sine sakskostnader på rundt 235.000 kroner fra saksøker.

Vurderer anke

Advokat Per Danielsen skriver på e-post til Journalisten at han blir forbauset av en av vurderingene gjort i dommen.

Danielsen beskriver at Gjestad forklarte i retten at han siktet til nettopp taxieieren da han omtalte «transportøren» i en lederartikkel.

– Jeg er derfor forbauset over at retten mener det med «transportøren» må oppfattes som siktet til drosjesentralen, altså Gardermoen Taxisentral. Her synes retten å ha misforstått, skriver Danielsen.

Han opplyser at det nå vurderes anke, i samråd med klienten.