
Gir ut lettlest-avis for å markere FN-dag
Fredriksstad Blad lager avis tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det melder Fredriksstad Blad i en pressemelding.
– Mandag 3. desember blir Fredriksstad Blad annerledes. Da vil alle artikler være skrevet med såkalt lettlest tekst, og i tillegg blir hele avisen lest inn og utgitt som podkast. Bakgrunnen er at 3. desember er FN-dagen for personer med nedsatt funksjonsevne, skriver de.
Avisa har fått hjelp av lettlestavisa Klar Tale til å redigere avisa. De vil blant annet følge disse normene for å få en avis som egner seg for personer med nedsatt funksjonsevne:
● Enkle tekstfonter med stor skriftstørrelse.
● Korte setninger med kun ett poeng per setning.
● Hyppige forklaringer av ord og begreper.
● Ingen forkortelser eller utenlandske uttrykk.
● Unngå nektende setninger.
● Bruke «du» og «deg» fremfor «de», «dem» og «man».