Redaktør René Svendsen i Fredrikstad blad. Arkivfoto: Kristine Lindebø
Redaktør René Svendsen i Fredrikstad blad. Arkivfoto: Kristine Lindebø

Gir ut lettlest-avis for å markere FN-dag

Fredriksstad Blad lager avis tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne.

Published

Det melder Fredriksstad Blad i en pressemelding.

– Mandag 3. desember blir Fredriksstad Blad annerledes. Da vil alle artikler være skrevet med såkalt lettlest tekst, og i tillegg blir hele avisen lest inn og utgitt som podkast. Bakgrunnen er at 3. desember er FN-dagen for personer med nedsatt funksjonsevne, skriver de.

Avisa har fått hjelp av lettlestavisa Klar Tale til å redigere avisa. De vil blant annet følge disse normene for å få en avis som egner seg for personer med nedsatt funksjonsevne:

● Enkle tekstfonter med stor skriftstørrelse.

● Korte setninger med kun ett poeng per setning.

● Hyppige forklaringer av ord og begreper.

● Ingen forkortelser eller utenlandske uttrykk.

● Unngå nektende setninger.

● Bruke «du» og «deg» fremfor «de», «dem» og «man».