Journalistikkprofessor Sigurd Allern mener det er uvanlig at medier får et så kritisk søkelys mot seg som det VG opplever nå. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Ser ut som kampanje-journalistikk på sitt verste

Egnet til å undergrave tillit, mener journalistprofessor.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sigurd Allern, professor emeritus i journalistikk ved Universitetet i Oslo, mener det som har kommet fram så langt, tyder på at VG har holdt på med kampanjejournalistikk av verste sort i dekningen av dansevideoen med Trond Giske fra februar.

Kampanje-journalistikk

Ordbokdefinisjon:

«Journalistikk hvor journalisten søker å påvirke lesernes syn på bestemte samfunnsspørsmål»

Kilde: Det Norske Akademis ordbok

– Det er nok verken første eller siste gang vi hører innvendinger om at medier har valgt bort visse sider av en sak for å få fortellingen til å passe inn i den tolkningsrammen som de selv har valgt, men direkte manipulasjon av sitater bryter jo med presseetikken og helt elementære kildekritiske normer, sier Allern, som har forsket og skrevet mye om både kildekritikk og politisk journalistikk.

Han mener hele saken forverres av at også en annen kilde i en Giske-sak har kritisert måten hun ble behandlet av VG.

– Man kunne tenke seg at VGs framstilling av dansevideoen er en uheldig enkeltepisode, og handler om at en enkelt journalist i iveren har gjort en grov feil. Men alvoret for avisa som organisasjon blir større sett i sammenheng med de nye opplysningene om hva samme journalist gjorde i samband med metoo-rapporter i 2017. Kritikken der går i akkurat samme spor, sier Allern.

En kvinne som i 2011 fikk SMS-meldinger fra Trond Giske mens hun var AUF-medlem og han var næringsminister, har sagt til Dagbladet at hun opplevde VGs framgangsmåte som krenkende og at avisa «fratok henne retten til å eie sin egen historie».

Kvinnen bekreftet nylig overfor avisa at VG-journalisten hun hadde kontakt med var Lars Joakim Skarvøy, samme journalist som skrev den omstridt artikkelen om om Giskes dansevideo.

Hun utdypet også nylig kritikken i et intervju med Medier24.

– Samlet sett ser dette ut som kampanjejournalistikk på sitt verste. Det er egnet til å undergrave tillit, og kan peke mot at det ikke bare handler om feil i dømmekraften hos den enkelte journalist, men om et mer kollektivt jag etter denne typen skandaliserende nyheter, sier Allern.

Til tross for at de presseetiske normene tar til orde også for maktkritikk av medier, mener han det har vært uvanlig at medier retter et kritisk søkelys mot hverandre.

– Kritiserte medier har ofte sluppet unna med å henvise til kildevernet og advare mot «kildejakt». I dette tilfellet er det tydelig at klimaet har vært modent for at foten må settes ned, og det oppfatter jeg entydig som positivt, sier Allern.

Journalisten har oversendt Allerns kritikk til VG-ledelsen. Digitalredaktør Ola E. Stenberg svarer følgende på epost lørdag kveld.

«Viser til tidligere uttalelser om denne saken. Vi svarer ikke på flere spørsmål før vi er ferdige med vår interne gjennomgang.»

Den interne granskningen ledes av nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken. Konsernsjef Kristin Skogen Lund i VG-eier Schibsted sier til Dagbladet lørdag at en egen rapport om VGs håndtering av saken ventes å være ferdig innen ett eller to døgn, trolig i løpet av helgen.

Powered by Labrador CMS