Agenda Vestlandet gir 10 millioner
kroner til Prosjekt Reynir. Prosjektet har som formål å utvikle og spre
teknologi som lar mediehus merke innhold, slik at det blir lettere for folk å
skille ekte fra falskt i digitale kanaler.
– Agenda Vestlandet vil at prosjektene vi
støtter skal bidra til en bedre framtid. Her treffer Prosjekt Reynir blink. For
hvis vi i fremtiden ikke kan stole på det vi ser, og enes om grunnleggende
fakta, da har vi som samfunn et alvorlig problem, sier styreleder i Agenda
Vestlandet, Siren Sundland, i en pressemelding fra Media City Bergen, også kjent som Medieklyngen.
Agenda Vestlandet er en allmennyttig stiftelse
opprettet av Sparebanken Vest.
Internasjonalt samarbeid
Prosjekt Reynir er en del av et internasjonalt samarbeid bestående av BBC, New York Times, Microsoft og en rekke større og mindre selskaper. Sammen jobber de med å videreutvikle C2PA-teknologien som danner grunnlaget for innholdsmerkingen.
I Norge er blant annet Schibsted, NTB, TV 2 og Faktisk.no med på samarbeidet. Den norske delen av prosjektet ledes og
driftes av Media City Bergen
C2PA-teknologien lar redaksjoner ta i bruk en form for opphavsmerking av
innhold. Dette gjør det mulig for brukerne å selv undersøke hvor og hvordan
bilder er skapt, og hva som har skjedd med dem før de når skjermen til
mediebrukeren.
Annonse
Et svar på KI
«Teknologien kommer som et svar på fremveksten
av generativ kunstig intelligens, som gjør det mulig å lage store mengder
realistiske – men falske – bilder og videoer raskt og billig», skriver Media City Bergen i pressemelding.
– Generativ kunstig intelligens gjør at vi
står overfor et angrep av falske nyheter, og aldri har vi vært mer sårbare.
Prosjekt Reynir gir oss motstandskraft. Derfor er det svært gledelig at pengene
fra Agenda Vestlandet nå lar oss sette ytterligere fart på dette arbeidet, sier
Helge O. Svela, daglig i Media City Bergen.
Agenda Vestlandet har fra før støttet et
forprosjekt med to millioner kroner, og har nå gitt 10 millioner kroner til
hovedprosjektet. Prosjektet varer til sommeren 2026.
Alle skal med
Prosjekt Reynirs langsiktige mål er at hele
den norske mediebransjen skal ta i bruk innholdsmerkingen. De første
medieteknologiselskapene i Medieklyngen jobber nå med å implementere
teknologien.
Daglig leder Svela tror de første norske redaksjonene vil begynne å ta i bruk
løsningen i løpet av året.
– Desinformasjon skapt av kunstig intelligens
er ikke et medieproblem – det er et demokratisk problem. Prosjekt Reynir er et
løft for våre digitale motstandskraft, og vi inviterer hele medie- og
medieteknologibransjen i Norge med på dette viktige prosjektet, sier Svela.
Han mener også andre deler av samfunnet bør ta
teknologien i bruk, og viser til at Det hvite hus har signalisert at de er
interessert i å bruke C2PA-teknologien for å sikre sin kommunikasjon til
befolkningen.
Annonse
– Vil bidra
Faktisk.no er en av de redaksjonelle
samarbeidspartnerne i prosjektet.
– Vi i Faktisk ser på Prosjekt Reynir som
komplementært til faktasjekking og verifisering. I tillegg til å avsløre
feilinformasjon, er det viktig for samfunnet – og for mediebransjen – at
troverdig innhold gjøres synlig og sporbart. Vi tror det kan gjøre det enklere
å skille mellom god og dårlig informasjon, og det vil vi selvfølgelig bidra
til, sier Morten Langfeldt Dahlback, leder for innovasjon og teknologi i Faktisk.no.
Også en rekke ledende medieteknologiselskaper
er inne som samarbeidspartnere, som Cutting Room, Mimir, Wolftech og Vizrt:
Dette er Prosjekt Reynir:
I 2023 ble Media City Bergen tatt opp i Project Origin, et konsortium med blant annet BBC, New York Times og Microsoft. Project Origin er et samarbeid mellom ledende medie- og teknologi-organisasjoner som jobber for å styrke tilliten til media og bekjempe falsk informasjon.
Gjennom prosjektet er det utviklet en teknologisk løsning kalt C2PA, som gjør det mulig for publikum å sjekke opphavet til bilder og annet medieinnhold selv.
Prosjekt Reynir skal legge til rette for at teknologien tas i bruk i Norge, og samler journalister, akademikere og teknologiselskaper.