Annonsen som sto på trykk i Totens Blad i dag. Til høyre Dag Skoglund og Frida Sofie Abelsnes fra Yttervika rock & amcar club.
Foto: Totens Blad og skjermdump
Klubben ville vise at den setter pris på lokalavisen. Kjøpte helsides annonse
– En veldig hyggelig gest, sier redaktøren.
I tøffe tider trenger man gode venner. Yttervika rock & amcar club er så begeistret for lokalavisa Totens Blad at den valgte å rykke inn en helsides støtteannonse.
«Nå er det vår tur til å stille opp for dere» er budskapet fra klubben til avisen og dens lesere.
– Totens Blad stiller alltid opp når vi har arrangementer, og er alltid positive når vi spør om de kan hjelpe oss. Vi har lenge tenkt på at det hadde vært hyggelig å gi dem en oppmerksomhet. Da vi leste at avisa måtte permittere, ble det veldig aktuelt, forteller Dag Skoglund, talsperson for Yttervika rock & amcar club.
– Vi har en del penger som vi vanligvis gir bort til korps, venneforeninger eller annen frivillig aktivitet. Nå valgte vi i stedet å bruke en god del kroner på en slik annonse.
Redaktør Jon Olav Andersen bekrefter overfor Journalisten at MVL Media AS, som gir ut Totens Blad og Gjøviks Blad, har permittert tre ansatte som til daglig jobber med annonsesalg og annonseproduksjon.
– Koronautbruddet er utfordrende for oss, ettersom papiravisene våre er gratis og annonsefinansiert. Vi har drevet greit på denne måten siden 1998. I februar startet vi med betalt nettavis for Toten i tillegg, og det gir oss heldigvis et ekstra bein å stå på i disse dager, sier Andersen.
– Vi har vanligvis mange rubrikkannonser i papirutgavene som gir oss stabil inntekt, men disse er nå nesten helt borte. Vi har også en del faste annonsører som har satt markedsføringen sin på vent. Da er det ekstra hyggelig når amcarklubben gjør dette, ikke minst fordi det viser at vi betyr så mye for leserne våre, fortsetter redaktøren.
Andersen forteller også at en leser på Raufoss ringte ham for noen dager siden. Han ønsket å starte kronerulling for å være sikker på at lokalavis kommer seg gjennom den tøffe tida.
– Jeg anbefalte ham i stedet å bestille et nettabonnement, og det gjorde han, sier redaktøren.
Annonsen fra amcarklubben sto på trykk i onsdagens utgave av Totens Blad. Flere lesere har gitt redaktøren tilbakemeldinger på at den er sett og budskapet lagt merke til.
– Det var noen som brukte uttrykket «rørende» i en melding her, forteller Andersen.