Totens Blads første utgave kom 1928. På 1980- og 90-tallet slet avisen økonomisk, før den gjenoppsto som gratisavis i 1998.
Foto: Jon Olav Andersen / Totens Blad
Gratisavis tar betalt - men kun på nett
Totens Blad tenker nytt.
Markedet for gratisaviser har gradvis blitt tøffere de siste årene. Flere aviser er lagt ned, mens andre har endret strategi. Et eksempel på sistnevnte er Lillehammer Byavis, som fra nyttår skiftet navn og ble til den heldigitale abonnementsavisen MittLillehammer.
Nytt tenker man også på Toten. Siden 1998 har Totens Blad holdt stand som gratisavis på papir. Men etter over 20 år som gratis, skal avisen nå ta betalt for innholdet - men bare på nett.
Fra og med fredag 17. januar er kun utvalgte artikler åpne for alle. Vil du lese alt, må du betale.
– Vi ønsker å tilby nettavisen som et tilleggsprodukt for betalende lesere. Der skal vi ha et noe bredere utvalg av saker enn i papiravisen, og får selvsagt raskere nyhetsformidling, skriver redaktør Jon Olav Andersen i en e-post til Journalisten.
Papiravisen skal fortsetter som før, med et opplag på over 13.000 eksemplarer hver uke, opplyser Andersen.
I en kommentar i egen avis, skriver Totens Blad-redaktøren:
«For Totens Blad er det viktig å tenke framover. Når vi skal ta betalt for nettavisa, er det også med på å trygge framtida for papiravisa.»
Kommentaren avslutter med:
«Vi i Totens Blad skal iallfall gjøre vårt for å opprettholde et godt avistilbud og være en viktig del av lokalsamfunnet. Vi kaller oss ikke verdensmestre i verken avismaking eller sprint, men skal løpe så fort vi kan for å få det til!»
Utgiverselskapet MVL Media AS fikk i fjor 773.000 kroner i innovasjonsstøtte fra Medietilsynet til digital utvikling. Selskapet utgir også Gjøviks Blad. MVL Media er en del av Hamar Media-konsernet.
Hovedkonkurrenten til Totens Blad, Amedia-eide Oppland Arbeiderblad, lanserte i fjor sommer nettavisen Toten Idag.