Nærmere halvparten av mediene som får støtte i mai 2019 er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier. Foto Medietilsynet
Nærmere halvparten av mediene som får støtte i mai 2019 er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier. Foto Medietilsynet

23 prosjekter får støtte når Medietilsynet for andre gang deler ut innovasjonsstøtte

Fordeler ti millioner kroner.

Publisert

– Støtteordningen gjør det lettere for små, lokale medier med begrensede midler til å digitalisere og drive innovasjon, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Medietilsynet mottok 36 søknader, og det ble totalt søkt om 15 millioner kroner.

– Nesten halvparten av mediene som får støtte denne gangen er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, og totalt 98 prosent av midlene går til disse mediene eller til utvikling av lokalt innhold, sier Velsand.

Landslaget for lokalaviser og Norsk Lokalradioforbund får i denne tildelingsrunden de største enkeltsummene, med henholdsvis 1,1 millioner og cirka 850.000 kroner.

– Dette er prosjekter som skal komme mange lokale medier til gode, gjennom bistand til digitalisering og kompetanseløft, sier Velsand.

Disse prosjektene får innovasjonsstøtte i mai 2019:

Søker Prosjektbeskrivelse Sum (i kroner)
Vestavind Bygdeblad for SveioDronejournalistikk65 270
ØsthavetEtablere ny nettavis og digitalisere det gamle arkivet med tekst og bilder85 000
DølenSkape engasjement og nye lesere med levende bilder rettet mot unge lesere179 750
Bjørgu (Oppegård avis)Ny portalløsning skal dekke den nye, sammenslåtte kommunen etter at Oppegård og Ski kommune slås sammen220 000
FolkebladetLøfte kulturjournalistikken ved å bruke nye journalistiske virkemidler, som lyd og opplevelsesjournalistikk387 500
Finnmark DagbladGjøre arkivbilder digitalt søkbare500 000
Skjåk MediautviklingUtvikle og gjøre det mer «hipt» å bruke dialekt gjennom en dialekttjeneste748 000
Polaris Media Midt-NorgeÅtte lokalaviser får hjelp til å bli mer lest av et rullerende digitaliseringsteam805 875
NamdalsavisaLøfte fram lokalt innhold alle kan forholde seg til gjennom personalisering og kunstig intelligens430 000
Mediehuset iTromsøDigitalisering og tilgjengeliggjøring av fotoarkivet486 000
AdresseavisenLage nye debattarenaer, både fysiske og digitale650 000
NorpublicaDatabase over folkevalgte, tilbys lokale medier21 600
NorpublicaDatagravingsprosjekt, tilbys lokale medier240 500
Dag og TidUtvikle lydavis, der abonnentene kan høre utvalgte saker fra avisa via én app171 600
Norsk LokalradioforbundEtablere digitalt ressursfellesskap for lokalradioer for å lette den digitale overgangen855 000
Landslaget for LokalaviserDigitalt kompetanseløft for lokalavisene1 100 000
MVL Media (Gjøvik og Toten)Utvikle to lokale gratisaviser til digitale abonnementsaviser773 000
Bladet VesterålenUtvikle nettavisen med video- og streamingløsninger500 000
HedmarksradioeneOppdatere dagens produksjonssystem for å frigjøre tid til å lage mer radio229 367
Lokalavisen Trysil-EngerdalFullautomatisering av papiravisproduksjonen225 500
TV HaugalandDigitalisere TV-tilbud for lokal breddeidrett180 000
Radio RjukanLage innhold til turistradio for podkast og smarthøyttaler160 000
Futh (Fitjarposten)Utvikle den lokale gratisavisen til en nettavis med brukerbetaling149 000
AgderpostenUtvikle nytt produksjonssystem for en gruppe lokalaviser837 000
Totalt9 999 962

Fakta om innovasjons- og utviklingsstøtten

  • Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
  • Gjennomsnittlig sum som er innvilget til et prosjekt er 434.780 kroner, høyeste sum er 1.100.000 kroner og laveste sum er 60.000 kroner.
  • Tilskuddsordningen trådte i kraft 1. juli 2018, og forvaltes av Medietilsynet. Det er satt av ti millioner kroner i 2019, og pengene fordeles i én tildelingsrunde.
  • For å kunne søke støtte må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten.
  • Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold eller som utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter.