Nærmere halvparten av mediene som får støtte i mai 2019 er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier. Foto Medietilsynet
23 prosjekter får støtte når Medietilsynet for andre gang deler ut innovasjonsstøtte
Fordeler ti millioner kroner.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Støtteordningen gjør det lettere for små, lokale medier med begrensede midler til å digitalisere og drive innovasjon, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.
Medietilsynet mottok 36 søknader, og det ble totalt søkt om 15 millioner kroner.
– Nesten halvparten av mediene som får støtte denne gangen er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, og totalt 98 prosent av midlene går til disse mediene eller til utvikling av lokalt innhold, sier Velsand.
Landslaget for lokalaviser og Norsk Lokalradioforbund får i denne tildelingsrunden de største enkeltsummene, med henholdsvis 1,1 millioner og cirka 850.000 kroner.
– Dette er prosjekter som skal komme mange lokale medier til gode, gjennom bistand til digitalisering og kompetanseløft, sier Velsand.
Disse prosjektene får innovasjonsstøtte i mai 2019:
Søker
|
Prosjektbeskrivelse
|
Sum (i kroner)
|
Vestavind Bygdeblad for Sveio | Dronejournalistikk | 65 270 |
Østhavet | Etablere ny nettavis og digitalisere det gamle arkivet med tekst og bilder | 85 000 |
Dølen | Skape engasjement og nye lesere med levende bilder rettet mot unge lesere | 179 750 |
Bjørgu (Oppegård avis) | Ny portalløsning skal dekke den nye, sammenslåtte kommunen etter at Oppegård og Ski kommune slås sammen | 220 000 |
Folkebladet | Løfte kulturjournalistikken ved å bruke nye journalistiske virkemidler, som lyd og opplevelsesjournalistikk | 387 500 |
Finnmark Dagblad | Gjøre arkivbilder digitalt søkbare | 500 000 |
Skjåk Mediautvikling | Utvikle og gjøre det mer «hipt» å bruke dialekt gjennom en dialekttjeneste | 748 000 |
Polaris Media Midt-Norge | Åtte lokalaviser får hjelp til å bli mer lest av et rullerende digitaliseringsteam | 805 875 |
Namdalsavisa | Løfte fram lokalt innhold alle kan forholde seg til gjennom personalisering og kunstig intelligens | 430 000 |
Mediehuset iTromsø | Digitalisering og tilgjengeliggjøring av fotoarkivet | 486 000 |
Adresseavisen | Lage nye debattarenaer, både fysiske og digitale | 650 000 |
Norpublica | Database over folkevalgte, tilbys lokale medier | 21 600 |
Norpublica | Datagravingsprosjekt, tilbys lokale medier | 240 500 |
Dag og Tid | Utvikle lydavis, der abonnentene kan høre utvalgte saker fra avisa via én app | 171 600 |
Norsk Lokalradioforbund | Etablere digitalt ressursfellesskap for lokalradioer for å lette den digitale overgangen | 855 000 |
Landslaget for Lokalaviser | Digitalt kompetanseløft for lokalavisene | 1 100 000 |
MVL Media (Gjøvik og Toten) | Utvikle to lokale gratisaviser til digitale abonnementsaviser | 773 000 |
Bladet Vesterålen | Utvikle nettavisen med video- og streamingløsninger | 500 000 |
Hedmarksradioene | Oppdatere dagens produksjonssystem for å frigjøre tid til å lage mer radio | 229 367 |
Lokalavisen Trysil-Engerdal | Fullautomatisering av papiravisproduksjonen | 225 500 |
TV Haugaland | Digitalisere TV-tilbud for lokal breddeidrett | 180 000 |
Radio Rjukan | Lage innhold til turistradio for podkast og smarthøyttaler | 160 000 |
Futh (Fitjarposten) | Utvikle den lokale gratisavisen til en nettavis med brukerbetaling | 149 000 |
Agderposten | Utvikle nytt produksjonssystem for en gruppe lokalaviser | 837 000 |
Totalt | | 9 999 962 |
Fakta om innovasjons- og utviklingsstøtten
- Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
- Gjennomsnittlig sum som er innvilget til et prosjekt er 434.780 kroner, høyeste sum er 1.100.000 kroner og laveste sum er 60.000 kroner.
- Tilskuddsordningen trådte i kraft 1. juli 2018, og forvaltes av Medietilsynet. Det er satt av ti millioner kroner i 2019, og pengene fordeles i én tildelingsrunde.
- For å kunne søke støtte må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten.
- Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold eller som utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter.