Frederic Filloux. Foto: Adam tinworth, Flickr/CC

Flere faretegn for mediene

Frederic Filloux om Adblock, lettere nettsider, gigantenes kamp og den nye milliarden på internett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den franske nettguruen Frederic Filloux, tidligere tilknyttet Schibsted, beskriver i dag noen av mediebransjens store utfordringer i en teknologisk virkelighet som endrer seg svært raskt.

Blant spådommene og observasjonene hans:

• Annonseblokkeringen vil fortsette å vokse og kanskje passere 50 prosent i Europa i 2017.

Les mer om Adblock her

• Veksten i mobil nettbruk gjør Adblock enda mer attraktivt. En milliard nye nettbrukere i Asia (600 mill.) og Afrika vil gjøre markedet for nettannonser enda vanskeligere. Men superlette nettsider kan vise seg vel så viktig.

• Annonsører vil forhandle med bokkeringsplattformene for å kjøpe seg ut av problemet. Annonsestopperne driver mer med utpressing enn med brukeropplevelse, hevder franskmannen.

• Programmatisk (automatisk) annonsering er ikke redningen, prisen vil alltid være lav.

• Googles prosjekt Accelerated Mobile Page (AMP) og Facebooks Instant Aticle ruster til krig, men Google har forsprang på flere felt. 

• Sponset innhold vokser, men pengene havner særlig hos aktørene som handlet raskt og har etablert gode produksjonsmiljøer allerede. Innholdsmarkedsføring har mange begrenseninger - det er aktuelt for et fåtall annonsører.

Filloux er redaktør for mediebloggen Monday Note.

 

Powered by Labrador CMS