Glenn Veiby, Amedia

Amedia etablerer gravefond

Med hjelp fra én million kroner i året skal de gode sakene spas fram.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er vel ikke kruttet Amedia fant opp da ledelsen fortalte redaktørene om gravefondet. Men det kan være at det fører til noen journalistiske smell likevel.

Først ute var Bergens Tidende med eget gravefond, deretter kom TV 2, så fulgte Fædrelandsvennen og til slutt Aftenposten. Nå skal det også settes av penger til å grave lokalt.

De små tingene

Konstituert konsernsjef Glenn Veiby viser til Tønsbergs Blad som har gransket pengestrømmene i Smiths Venner.

– De trenger ikke å være så store. Det finnes mange prosjekter der ute som er mindre, men som kan være like viktige, sier han.

Veiby forteller at forslag om fond er kommet fram gjennom diskusjoner. Og med økonomi som til stadighet strammes inn, mener han det er viktig å ha andre tiltak som stimulerer den gode journalistikken.

Med mange små og mellomstore redaksjoner i konsernet, blir gravearbeid fort krevende.

Viktig journalistikk

Når vi spør om ikke dette bare er et forsøk på å fremstå i bedre lys samtidig som de redaksjonelle ressursene i konsernet kuttes, er Veiby kontant uenig.

– Vi har alltid vært opptatt av viktig journalistikk, og det skal vi også være fremover.

Nå skal redaktørene i konsernet sammen med konserndirektør Stig Finslo utpeke medlemmer til komiteen som skal dele ut pengene.

Pengene skal brukes

– Noen synes én million kroner er mye penger, andre mener det er lite. Blir det for lite, vil jeg se på rammene. Er det for mye, blir jeg skuffet.

Pengene skal deles ut minst to ganger i året, kanskje så ofte som fire. Og selv om årets fire første måneder er gått, er det likevel satt av én million til fondet for i år.

Powered by Labrador CMS