Nettavisen har brutt god presseskikk

Felt for tekstreklame.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Pressens Faglige Utvalg har felt Nettavisen for brudd på Vær Varsom- og Tekstreklameplakatene.

Innstillingen var litt mildere i sin kritikk enn Per Edgar Kokkvold da han klaget inn omtalen av Gullvekten, men PFU-møtet skjerpet tonen. Les hele kjennelsen her.

Kampsak

John Olav Egeland fra Dagbladet og utvalgsleder Odd Isungset var skarpest da PFU behandlet klagen. Det er sjelden tekstreklame havner på utvalgets bord, men her hadde Kokkvold benyttet sin initiativrett.

Tidlig i debatten spurte allmennhetsrepresentant Henrik Syse om setningen der Nettavisen gjorde oppmerksom på sitt kommersielle samarbeid med Gullvekten var nok til å frikjenne.

I ordskiftet lå det tilsynelatende en viss usikkerhet for om bestemmelsene er i utakt med de nye medienes muligheter og nytte. Egeland og Isungset understreket likevel sterkt at det er viktig å holde barrikaden mot tekstreklame.

– Hvis også våre medier (i betydn. de som forplikter seg til å følge «plakatene», red.anm.) åpner for å sause sammen kommersielt og journalistisk, mister de all troverdighet, sa Egeland.

Isungset innrømmet at det kunne virke urettferdig å felle Nettavisen for noe som er blitt ganske vanlig, men påpekte at det nettopp er slik PFU arbeider.

Blir felt

Nettavisens ansvarlige redaktør Gunnar Stavrum har beklaget at Kokkvolds initiativ fratok dem muligheten til å løse uoverensstemmelsen gjennom en åpen diskusjon.

Det ble spurt om saken skulle utsettes til neste møte, men utvalget ba sekretariatet komme tilbake med et nytt vedtaksforslag etter en pause.

Organisasjonssekretær Kjell Nyhus, som skrev det opprinnelige utkastet, sa før pausen at Nettavisen blir felt for brudd på god presseskikk.

Under debatten ble det lagt størst vekt på Tekstreklameplaktens punkt 1, som lyder:

«Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Utvalg av produkter eller tjenester som omtales, og informasjon som formidles, skal skje på grunnlag av journalistiske vurderinger. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap.»

Powered by Labrador CMS