Håkon Haugsbø er programleder for den nye satsningen fra NRK P2, Desse dagar. Foto: Ole Kaland/NRK
Håkon Haugsbø tilbake på NRK
Skal se etter store sammenhenger på P2.
Søndag formiddag på NRK P2 er den tidligere NRK-veteranen Håkon Haugsbø tilbake som programleder for nysatsingen Desse dager.
– Med Desse dagar håper jeg at vi treffer med et innhold og en stil som lytterne ønsker seg søndag formiddag. Ambisjonen er å skape et nytt format på kanalen som går i dybden, men samtidig er underholdende og engasjerende for lytterne, sier kanalsjef for NRK P2, Ole Jan Larsen, i en pressemelding.
– Håkon Haugsbø er en drivende dyktig journalist og programleder, som nettopp har evnen til å dyrke nysgjerrigheten og skape overraskelser. Derfor er jeg glad for at vi har fått Haugsbø med på laget.
Haugsbø sier at han er glad for å være tilbake i NRK:
– Jeg pleier å si at jeg er født i Førde, men oppvokst i NRK. Og journalisten i meg er et seigliva dyr. Nå føles det som å være tilbake på moderskipet, i et program som fokuserer mer på den store sammenhengen, enn detaljene. Dette mener jeg er midt i kjernen av journalistikken, og jeg er veldig glad for at NRK har gitt meg dette oppdraget.
Han fortsetter:
– Strømmen av nyheter, både ekte og falske, er formidabel, på mange plattformer. Og en sak som dominerer nyhetsbildet en mandag kan være glemt på fredag. På samme måte som matvarekjedene mener at det er sluttsummen på kassalappen som teller, mener jeg at det er de lange linjene og den store sammenhengen som er viktig å se, og forstå.
Haugsbø har jobbet med journalistikk siden han var 14 år, og har vært reporter og programleder i redaksjoner som Dagsrevyen, Forbrukerinspektørene og Brennpunkt. Han har også ledet Stiftelsen for en kritisk og undersøkende presse (Skup) i flere år. I fem år var han kommunikasjonssjef i Kirkens Nødhjelp. De siste tiden har han drevet sitt eget selskap.
– Mye har skjedd i journalistikken. Falske nyheter tikker inn i feeden vår, vi er alle våre egne publisister i egne medier, og vi konsumerer nyheter som algoritmer har servert oss. Og klikkvennlige hendelser blir de prioriterte sakene. Det er større behov enn før, for å ta et steg tilbake, se etter de lange linjene og spørre: Hei, hva er det som skjer? avslutter Haugsbø.
Desse dagar er produsert av Munck Studios for NRK. Munck Studios lager også medieprogrammet Kurér for samme kanal.