(F.v.) Journalistene Jens Christian Nørve, Sophie Aaserud og Hanne Taalesen ble saksøkt og dømt til å betale oppreisning i 2017. Nå er dommen omgjort i lagmannsretten. Foto: Eskil Wie Furunes
(F.v.) Journalistene Jens Christian Nørve, Sophie Aaserud og Hanne Taalesen ble saksøkt og dømt til å betale oppreisning i 2017. Nå er dommen omgjort i lagmannsretten. Foto: Eskil Wie Furunes

Lagmannsretten frifinner TV 2 for ærekrenkelser

Kirurg må betale flere millioner i saksomkostninger.

Publisert   Sist oppdatert

Borgarting lagmannsrett omgjør dommen fra Oslo tingrett, der TV 2, tre journalister og en redaktør ble dømt til å betale hjernekirurg Per Kristian Eide oppreisning for ærekrenkelser.

Nå har TV 2 som selskap og de fire ansatte fått en full frifinnelse.

Eide gikk til sak mot TV 2 - og flere andre medier som plukket opp saken - etter at kanalen i 2012 satte kritisk søkelys på et hjerneforskningsprosjekt han ledet ved Oslo universitetssykehus. Også Eides forretningsdrift som oppfinner av utstyr for hjernetrykkmåling kom i fokus.

TV 2 omtalte at forskningsprosjektet ble stanset etter komplikasjoner, med nett-titler som: «Forskningsprosjekt førte til alvorlige hjerneskader».

Må betale flere millioner

Eide mente at dekningen inneholdt en rekke ærekrenkende og uriktige påstander, og vant fram i tingretten. Der ble journalistene Sophie Aaserud, Hanne Taalesen og Jens Christian Nørve og redaktør Per Niklas Lysvåg idømt å personlig betale mellom 50.000 og 75.000 kroner hver i oppreisning til Eide, mens TV 2 måtte betale 600.000.

Alle anket, og over to år senere har lagmannsretten nå frifunnet TV 2.

Eide idømmes å betale motpartens saksomkostninger for både tingrett- og lagmannsrettbehandlingen, som begge var omfattende saker som tok opp rundt tre uker i retten. Totalt er det snakk om 6,3 millioner kroner.

TV 2-sjef: – Lover å fortsette

TV 2 kommenterer dommen via en utsendt pressemelding:

– I dag er jeg først og fremst glad for at vi kan legge denne saken bak oss, og for at lagmannsretten gir oss medhold i at hverken TV 2 eller journalistene ikke skal betale erstatning etter å ha arbeidet frem og publisert disse sakene. Lagmannsretten stadfester at dette er et viktig journalistisk arbeid i ytringsfrihetens kjerneområde, siteres sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes på i meldingen.

Sandnes skriver at TV 2 har tatt opp viktige prinsipielle forhold rundt forskning på mennesker og forhold «som er svært viktige for pasienter og pårørende».

– Vi er fornøyd med at lagmannsretten ser dette. Jeg lover at TV 2 og våre journalister skal fortsette å lage saker som denne, til pasientenes beste, melder Sandnes.

Det er advokatene Vidar Strømme og Sigurd Holter Torp ved advokatfirmaet Schjødt som har representert TV 2 i retten. Strømme opplyser tirsdag formiddag at han ikke har fått lest dommen så grundig ennå.

– Men dette var egentlig ikke en spesielt overraskende dom, sier Strømme i en kort kommentar til Journalisten.

Har saksøkt flere

Eide har også ligget i rettstvist med flere andre medier som han mener ukritisk har gjengitt TV 2s dekning av saken, blant andre VG, Bergens Tidende og NTB.

Eides krav mot Amedia, Avisenes nyhetsbyrå og to redaktører ble tidligere i høst avvist som foreldet av lagmannsretten.

I fjor sommer ble det kjent at Eide og Aftenposten hadde inngått forlik. Advokat Danielsen har tidligere opplyst til Journalisten at det ble inngått forlik også med Bergens Tidende i år.

Saken mot NTB er stanset i påvente av konklusjon i de andre sakene.

Det hører med til historien at TV 2s dekning i 2015 ble felt for brudd på fire punkter i Vær Varsom-plakaten av PFU. Da handlet det blant annet om samtidig imøtegåelse og leserkommentarer.