Lars Akerhaug, redaksjonssjef i Resett. Her under prøvene før Debatten på NRK tidligere i år. Foto: Eskil Wie Furunes
Lars Akerhaug, redaksjonssjef i Resett. Her under prøvene før Debatten på NRK tidligere i år. Foto: Eskil Wie Furunes

Resett søkte seg mot presseforbund på mandag, publiserte anmeldelse med bruk av ordet «araberpakk» på tirsdag

– Sterkt beklagelig, sier redaksjonssjef.

Publisert

Tidligere denne uka fikk Journalisten bekreftet at Resett-redaktør Helge Lurås igjen har sendt søknad om medlemsskap i Norsk Redaktørforening.

For ganske nøyaktig ett år siden ble søknaden avvist, blant annet med henvisning til at Resett sto for «gjentatte klare brudd på den saklighet som Vær varsom-plakaten forplikter oss til», som daværende styreleder Harald Stanghelle formulerte det.

Tirsdag 24. september har Resett igjen støtt på problematikk som kan tenkes å rammes av Vær varsom-plakaten: I rundt en time lå en tekst med bruken av betegnelsen «araberpakk» ute på nettstedets meningssider.

Teksten har form som en anmeldelse av boka «The Seven Sins of Memory», og en del av teksten som omhandlet «fordomsstyrt hukommelse» lød opprinnelig:

«Nylig har Resett omtalt flere tilfeller av dyreplageri i Sverige, og det er ingen tvil om at araberpakk står bak mange av sakene. Likevel er det forkjært når flere kategorisk utelukker at svenske gutter kan ha begått det.»

Filter-redaktør Harald Klungtveit påpekte ordbruken på Twitter tirsdag ettermiddag.

I løpet av tirsdag har teksten blitt lagt bak betalingsmur hos Resett, og den aktuelle setningen er blitt endret til «[...] og det er mye som tyder på at personer med bakgrunn fra Midtøsten kan stå bak.»

– Dette var en rutinesvikt og sterkt beklagelig, skriver redaksjonssjef Lars Akerhaug i en sms til Journalisten.

Han legger til at det var han selv som la teksten ut, og at han leste den for raskt. Han anslår at ordbruken lå ute rundt en time.

Vi slettet ordet og endret det straks vi ble klar over det. Dette var et innlegg fra en ekstern bidragsyter, men slikt skal selvfølgelig ikke forekomme. Folk blir opprørt når de leser om dyreplageri, men dette er selvsagt ingen unnskyldning, melder Akerhaug.

Han opplyser at skribenten ikke har fått honorar for teksten.

På spørsmål fra Journalisten om hvorvidt dette er en uheldig episode med tanke på redaktørforeningssøknaden, viser Akerhaug til redaktør Lurås.

Lurås svarer på e-post:

– Jeg overlater til styret i Norsk Redaktørforening å behandle søknadene våre. Som allerede påpekt anser jeg det ikke å være saklige grunner til å avslå medlemsskap.

Både Lurås og Shurika Hansen, redaktør for Resetts søsternettsted Xstra, har søkt medlemsskap.

Lurås skrev på eget nettsted at medlemsskap i redaktørforeningen er «veien å gå» for å bli medlem i Norsk Presseforbund, og blant annet for å få innpass i Stortingets presselosje.