Helge Simonnes. Foto: Birgit Dannenberg

Skraphandlerne interessert i medienyheter

Bransjebladet Kampanje legges ut for salg. Magne Lerø og Helge Simonnes avviser ikke at et kjøp kan være mulig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var ved kjøpet av Ny Tid at Lerø og Simonnes beskrev seg selv som skraphandlere i en artikkel i Dagens Næringsliv. Nå konstaterer de at bransjebladet Kampanje er til salgs og utelukker ikke et kjøp.

Overskudd

Etter det Journalisten kjenner til, ligger Kampanje an til et lite overskudd i 2008. Ifølge kilder tett på bladet gikk papirutgaven med et underskudd, men ble reddet av nettstedet.

Kampanje er det eneste bladet i Hjemmet Mortensen som faller inn under kategorien «business-to-business». Dette skal være en av årsakene til at konsernet nå vurderer å selge selskapet.

– Vi er selvfølgelig opptatt av å få en eier som kan utvikle Kampanje videre. Når det gjelder verdien, er det noe vi ikke uttaler oss om, sier administrerende direktør Anne Britt Berentsen i Hjemmet Mortensen til Journalisten.

Få kjøpere

Journalisten kjenner til at det for flere år siden var dialog mellom Kampanjes eier og konkurrent Propagandas eier om en mulig fusjon mellom de to nettstedene. Disse forhandlingene strandet. I ettertid er Propaganda lagt ned som selvstendig nettavis og blitt fusjonert inn i NA24 som en seksjon på nettstedet.

Ansvarlig redaktør i NA24, Inge Berge, sier til Journalisten at det ikke har vært noe dialog mellom NA24 og Hjemmet Mortensen. Det samme gjelder E24, som Kampanje har et samarbeid om stoffutveksling med.

Hos Dagens Næringslivs eier NHST er det neppe noen kjøpetrang etter at en massiv spareplan ble satt i gang i fjor høst.

– Vi har nok med det vi eier per i dag, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg. I forrige uke lanserte konsernet den internasjonale avisen Recharge.

– Interessant

Skraphandlerne i Mediehuset som blant annet eier Vårt Land, Ny Tid, Økonomisk Rapport og Ukeavisen Ledelse utelukker ikke et eventuelt kjøp av Kampanje. Ansvarlig redaktør i datterselskapet Mentor Medier, Magne Lerø, forklarer at det likevel ikke foreligger noen som helst planer om å legge inn bud på bladet.

– Vi har investert en del i det siste, men jeg utelukker ikke at vi vil vurdere det. Vi har merket oss at de er til salgs, men jeg vil ikke signalisere interesse for å kjøpe Kampanje, sier Lerø.

Med bladet Ny Tid og nettstedet Mediekritikk erkjenner Lerø at Kampanje kan passe inn i porteføljen, men understreker at det er langt derfra til å faktisk kjøpe selskapet.

Danske Egmont eier 100 prosent av Kampanje gjennom Hjemmet Mortensen, samtidig eier selskapet 20 prosent av NA24 og Propaganda gjennom sitt eierskap i TV 2.

Martin Huseby Jensen jobbet to år som journalist for NA24 Propaganda før han begynte i Journalisten i mai 2008.

Powered by Labrador CMS