Det var med brask og bram, musikk og koordinerte bevegelser den nye visuelle profilen til Norsk Journalistlag (NJ) ble introdusert for organisasjonens klubbledere under årets Styrkeløft-konferanse.
Den 26 år gamle «skitupplogoen» er byttet ut med en ramme og den røde fargen er har måtte vike for fargene aubergine og beige.
Det var applaus å spore bak den høye musikken i rommet, men hva tenker klubblederne etter å smakt på de nye lakrisdropsene og sett litt nærmere på de nye fargene?
Jostein Matre, VG
– For en som er ganske smått visuelt handikappet, så syns jeg jo at den ser ok ut. Jeg hadde innbilt meg at den fremdeles skulle være rød. Rød er en sånn typisk fagforeningsfarge, likevel synes jeg de nye fargene funker.
– Jeg hadde ikke tenkt et sekund på at logoen trengte fornyelse før jeg var på Styrkeløft i fjor, da vi ble fortalt den skulle fornyes.
– Jeg lurer likevel på om det er nødvendig å bruke masse penger på dette og det gjelder ikke bare NJ, men det gjelder for eksempel når Schibsted, som jeg jo er en del av, eller når NSB skifta navn til Vy, gjorde det samme.
– NJ har kanskje noen gode argumenter for det, men jeg er ikke overbevist om at det virkelig er nødvendig. Jeg tror ikke NJ blir en mye bedre organisasjon bare fordi de får ny profil og logo.
Annonse
Toralf Sandåker, NJ Frilans
– Jeg må få litt tid til å få den inn under huden. Men jeg syns det er bra at det gjøres massivt og at det ikke snikinnføres. Jeg ser at det er gjennomtenkt, så jeg er spent på hvordan det virker – for det er virkningen som er viktig, ikke hvordan det ser ut. Dette får nok oppmerksomhet rundt det vi driver med, særlig internt.
Rebeca Bjerga, SAFE
– Det var veldig kult måten de presenterte på, det var spenning rundt det. Jeg synes fargen er veldig fin og kul, også likte jeg den ene plakaten med mange små ikoner som representerer mangfoldet. Jeg så på boksen i logoen, og tenkte at den var inkluderende.
Annonse
Gunhild Soldal, Fri Flyt
– Vi visste ikke at vi kom til å få se den nye profilen i dag, så det var en fin overraskelse. Jeg likte den umiddelbart. Jeg likte ramma med alle dens betydninger og jeg likte de nye fargene, de var fine. Det ble jo levert frem med brask og bram, det var veldig morsomt å se på.
Espen Moe Breivik, NJ Oslo
– Den nye logoen gir et nytt, moderne uttrykk som jeg mener er viktig for NJ og fagforeninga. Det er viktig at vi treffer yngre målgrupper med uttrykket. Så jeg tenker at det absolutt var på tide og på plass å bytte og få ny profil. Og så håper jeg at det skal bli lett for oss som jobber i lokallagene å ta den i bruk. At den er funksjonell.
– Det er viktig at man kjenner igjen organisasjonen og kjenner tilhørighet, men det viktigste er likevel hva slags typer medlemsretta aktiviteter lokallagene og redaksjonsklubbene skaper for medlemmene.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.