– En måte å si at vi er noe litt annet nå enn det vi var, sier sekretariatsleder Hilde Tretterud (t.h.) og viser frem den nye logoen til kommunikasjonsansvarlig i NJ, Christine Tolpinrud.Foto: Marte Vike Arnesen
Her er NJs nye logo
Med de nye fargene aubergine og beige, og en bevegelig ramme som logo, håper Norsk Journalistlag at den nye visuelle profilen vil favne flere.
Under fjorårets klubbledersamling Styrkeløft startet Norsk Journalistlag (NJ) prosessen med å få på plass ny profil og ny logo.
Styrkeløft-deltakerne hadde da gitt en tydelig tilbakemelding om at de ønsket en fornyelse av profilen til fagforeninga, de ønsket en modernisering vekk fra den gamle logoens «skitupper» eller «bølger».
– Det er det vi håper vi har fått til, sier sekretariatsleder i NJ Hilde Tretterud i det hun fisker to t-skjorter opp av veska nøyaktig ett år etterpå.
Ble dyrere enn planlagt
Den nye visuelle profilen til NJ, som består av logoer for alle nivåer, statiske og animerte some-maler, ikoner/illustrasjoner, powerpointmal, maler for profilartikler og nyhetsbrev er laget i samarbeid med designbyrået Dinamo og blir onsdag presentert for landets klubbledere under Styrkeløft 2024.
Journalisten har tidligere omtalt at NJ brukte opp mot 400.000 kroner på forprosjekt i 2023, og hadde satt av 1,1 millioner til arbeidet med visuell identitet i 2024-budsjettet. I juni i år viste det seg at prosessen ble mye mer omfattende enn planlagt da sekretariatet ba om ytterligere én million kroner til arbeidet.
– Det har vært en lang forankringsprosess hvor vi har involvert veldig mange personer i organisasjonen. Det har vært mye begeistring, forteller Tretterud til Journalisten.
– Ikke noe negativt i det hele tatt. Bare tomler opp?
–Jeg har vel sagt til Christine at dette er den prosessen som jeg har opplevd har sklidd greiest av alt som har foregått i denne organisasjonen. Det har gått overraskende bra, svarer Tretterud og ler.
Annonse
– Rød er en konfronterende farge
Tretterud forteller om den gamle profilen som var laget i en tid der papir var det foretrukne mediet. Det var en profil tilpasset papir og trykk, ikke nødvendigvis nett og sosiale medier.
– Dette er en måte å si til organisasjonen, og til potensielle medlemmer, at vi er noe litt annet nå enn det vi var, sier Tretterud.
Den tradisjonelle røde fargen er byttet ut med aubergine og beige. Skituppene med en ramme der «N» og «J» er plassert i hvert sitt hjørne.
Rødfargen er fortsatt med i paletten, men er ikke lenger hovedfargen.
– Fargen rød er ganske heftig, det er jo en ganske konfronterende farge. Det er den store røde knappen, sier Tretterud.
– Rød er den store knappen vi kan trekke frem ved behov, rammen rundt er inspirert av tanken om en ramme rundt Vær varsom-plakaten, skyter kommunikasjonsansvarlig Christine Tolpinrud inn.
– Så hardere linjer med et mykere budskap?
– Ja, men rammen som designelement er fleksibel, den utvider seg oppover, nedover og utover. Tanken med det er også at den reflekterer de formatene medlemmene jobber med, vi viser at vi favner flere grupper på den måten, svarer Tolpinrud.
– Vi gleder oss til å vise den fram og håper den blir godt mottatt, avslutter Tretterud.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.