Tidligere denne måneden lanserte Budstikka nyhetspodkasten «Forstått?». Programlederne er Dag Otter Johansen og Ingvild K. Vederhus.
Foto: Knut Bjerke / Budstikka
Podkasten «Forstått?»:
I Budstikkas nye podkast inviteres egne journalister for å snakke om hvordan de jobber
– Gir oss mulighet til å kombinere nyheter og kommentarer, sier programlederen.
Lokalavisa for Asker og Bærum, Budstikka, har lansert nyhetspodkasten «Forstått?». Produsent og programleder Ingvild K. Vederhus lager podkasten sammen med politisk redaktør Dag Otter Johansen.
– Det er ikke alltid så lett å
vite om man har forstått nyhetene riktig eller hva slags konsekvenser noe vil
få på sikt. I denne podkasten vil vi analysere og kommentere det som skjer,
slik at de som bor og jobber i Asker og Bærum kanskje blir litt klokere, sier Vederhus i en pressemelding.
Johansen skal bidra med analyse av nyhetene og hjelpe til med å sette det som skjer i perspektiv.
– Vi tror lyd kan gi en ny
dimensjon inn i nyhetsformidlingen. Podkasten gir oss mulighet til å kombinere
nyheter og kommentarer, og vi kan bruke lydklipp fra for eksempel debatter
eller andre hendelser. Målet er å gi de som lytter større forståelse, sier
Johansen.
Hittil er det sluppet to episoder av podkasten, og flere episoder kommer hver torsdag fremover.
Den første episoden tok for seg hjemmetjenesten i Bærum kommune, og saken der en kvinne ble glemt i elleve dager og senere funnet død. Journalist Truls Fenre forteller om hvordan han har jobbet med å få tilgang til denne saken og over 4.600 andre rapporterte avvik.
Planen er at Budstikkas journalister skal fortsette å bidra inn i podkasten, for å fortelle om hvordan de har jobbet med ulike saker.
– Mange i Budstikka har jobbet her
i mange år og sitter med solid kunnskap og stor kompetanse om det meste som
skjer i våre kommuner. Det er en verdi vi kan bli flinkere til å vise frem og
gi videre til abonnentene våre, sier ansvarlig redaktør Karianne Steinsland i pressemeldingen.
Hun legger til at podkast er et naturlig satsningsområde for å nå nye målgrupper.