Øyvind Pålshaugen blir prosjektleder for den omfattende innovasjonssatsingen i mediebransjen. Foto: AFI/HiOA
Skal bruke 24 millioner kroner på nyskapning i norske avishus
Forsker Øyvind Pålshaugen leder nasjonal storsatsing på å styrke innovasjonen i mediebransjen. Se hvilke tre aviser som først drar nytte av prosjektet.
Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er innvilget offentlig støtte til forskningsprosjektet “OMEN: Organizing for Media Innovation”. Støtten på 24 millioner kroner er gitt gjennom Brukerstyrt innovasjonsarena-programmet (BIA) til Norges Forskningsråd. BIA finansierer forsknings- og utviklingsprosjekter som tar utgangspunkt i bedriftenes egne strategier.
Prosjektleder Øyvind Pålshaugen ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) forteller i en pressemelding at dette er en storsatsing der avishusenes behov for nyskaping i en stadig mer digitalisert verden står i sentrum.
Turbulente tider
– Mediebransjen opplever turbulente tider med fallende inntekter og har et sterkt ønske om å bli bedre på innovasjon. Samtidig er organisasjonene formet i en annen tid og journalistenes ideer har ikke alltid de beste vilkårene for å bli realisert. Dette er det første kompetanseprosjektet støttet av BIA med mål om å bidra til innovasjoner av nye tjenester og produkter i mediebransjen, sier Pålshaugen i meldingen.
Prosjektet skal gå over fire år og har en totalramme på 24 millioner kroner. Utviklingsarbeidet skal foregå i de tre avisene Sunnmørsposten, Nationen og Moss Avis, eid av henholdsvis Polaris Media, Tun Media og Amedia.
Prosjektet inkluderer journalistutdanningene ved HiOA og Høgskulen i Volda og har også knyttet til seg internasjonale forskere ved Gøteborgs Universitet, Handelshøyskolen i København og University of Technology, Sydney.
Produserer doktorgrader
Arbeidet i prosjektet vil fokusere på fire hovedtemaer: ledelse i omskiftelige tider, kreativitet og innovasjon, nye organisasjonsformer og hvordan lykkes med omstilling med begrensede ressurser. Pålshaugen forteller at prosjektet også har stor faglig betydning for AFI/HiOA. Det skal produsere én doktorgrad og to postdoktorer, samt involvere en rekke masterstudenter.
– Mediebransjen har lenge kjent på utfordringene med digitalisering, men vi ser nå også en økende grad av digitalisering overalt i samfunnet. Det betyr at stadig flere må belage seg på omstillinger, med et kontinuerlig press på nyutvikling. Det blir enda viktigere å organisere arbeidet slik at de gode ideene raskt blir gjort til innovasjoner. Prosjektet er derfor meget aktuelt og relevant også for andre bransjer, sier Pålshaugen.