Nå skal politiet i Oslo sende informasjon direkte til pressen gjennom «Oslopiloten». Ambisjonen på sikt er en nasjonal løsning.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
I dag åpner ny kanal mellom politi og presse
Sender tilleggsopplysninger til pressen i egen varslingstjeneste.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Klokken 12 i dag lanseres varslingstjenesten «Oslopiloten». Den har som mål å forbedre kommunikasjonen mellom Oslo politidistriktets Operasjonssentralen og pressen ved fortløpende varslinger av hendelser.
– Gjennom Twitter vil operasjonssentralen fortsatt sende ut vanlige meldinger, men nå vil pressen få egne opplysninger med tilleggsinformasjon som kan være nyttig. Dette er for at både pressen og politiet skal klare å gjøre en bedre jobb, sier Jørgen Dahl Kristensen.
Han er initiativtaker og leder for arbeidsgruppa bak prosjektet. Til daglig er han journalist i Budstikka.
Skal motvirke spekulasjoner
I dag kan journalister fra hele landet hente informasjon om hendelser gjennom twittermeldinger fra nødetatene eller gjennom direkte henvendelser.
Kristensen mener oslopiloten vil tidseffektivisere kommunikasjonen mellom pressen og politiet, øke tilgang på informasjon for mediene og bidra til å øke arbeidsroen hos politiet i startfasen av en hendelse.
– Denne løsningen er også skapt for å unngå spekulasjoner blant pressen rundt en hendelse som for eksempel ikke har blitt omtalt av politiet på Twitter, sier Kristensen.
Annonse
300 brukere
I første omgang vil 19 Oslo-redaksjoner, fire fotofrilansere, samt politiets operasjonssentral i Oslo få tilgang til pilotløsningen. Redaksjonene består foreløpig av store riksmedier som NRK, VG, TV 2 og lokal- og bydelsaviser i Oslo-området, med til sammen 300 brukere.
Neste steg i prosjektet vil være å dele informasjonen fra politiet til redaksjoner i hele landet, og etter hvert teste ut metoden med flere nødetater.
– Vi evaluerer og utvikler fortløpende, og ambisjonen er at det kan bli en nasjonal løsning, sier Kristensen.
Det er NTB som har stått for utviklingen av det tekniske systemet og som skal distribuere meldingene fra sin plattform.