Arbeidet med å utvikle en kanal mellom politi og presse er i gang. Bildet viser Arve Røtterud, innsatsleder i Oslo politidistrikt i 2016, og er urelatert til saken.

Nå starter utviklingen av infokanal mellom politiet og pressen

Har fått pengepott fra Medietilsynet.

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Prosjektet med å etablere en nasjonal infokanal mellom pressen og nødetater som politi og brannvesen, har fått sin første pengetildeling, får Journalisten bekreftet.

310.000 ferske kroner i innovasjonstilskudd fra Medietilsynet kan anses som et startskudd for utviklingen av en pilotløsning der nødetatene kan holde pressen informert om aktuelle hendelser.

I første omgang er fokus på en linje mellom politiet og pressen, men tanken er å innlemme også andre nødetater på sikt.

– Tidseffektivt

I dag må journalister over hele Norge ty til Twitter-meldinger fra de ulike nødetatene, samt direkte henvendelser til operasjonsledere.

Målet er å stille med en løsning som gjør arbeidshverdagen og infoflyten enklere for alle parter, forteller Jørgen Dahl Kristensen, som leder arbeidsgruppa bak prosjektet.

Jørgen Dahl Kristensen.

– Hele poenget er at det skal bli en løsning som er tidseffektiv for både politiet som avsender og pressen som mottaker. På operasjonssentralen skriver man én melding. Noe går til allmennheten mens ekstra info går til pressen. Det kan handle om hvem som kan kontaktes på stedet, eller annen informasjon om den aktuelle saken, sier Kristensen.

Pilotprosjekt

Det er NTB som nå skal utføre utviklingen av pilotløsningen.

Målet og håpet er å ha en pilot på plass i løpet av året, forteller Kristensen, til daglig publiseringsansvarlig i Budstikka.

– Vi opplever både Politidirektoratet og Oslo politidistrikt som positive, sier Kristensen.

Kommunikasjon mellom nødetatene og pressen har vært diskutert, og kritisert, siden lukket nødnett ble innfaset fra 2013.

Powered by Labrador CMS