Journalistens redaksjon, med journalist Nils Martin Silvola, redaktør Roger Aarli-Grøndalen, journalist Kristine Lindebø og journalist Guro Flaarønning (ikke til stede da bildet ble tatt) skal lage papirmagasin i 2020.
Journalistens redaksjon, med journalist Nils Martin Silvola, redaktør Roger Aarli-Grøndalen, journalist Kristine Lindebø og journalist Guro Flaarønning (ikke til stede da bildet ble tatt) skal lage papirmagasin i 2020.

Journalisten kommer tilbake på papir: – Har egenskaper som det digitale ikke har

Lanseres før påske.

Publisert   Sist oppdatert

Det har gått fem år siden sist. Den siste, fysiske utgaven av fagbladet Journalisten kom ut 19. desember 2014.

Men nå kommer Journalisten tilbake på papir.

– I et historisk perspektiv, siden 1917, så er jo fem år lite, sier ansvarlig redaktør Roger Aarli-Grøndalen i Journalisten.

Forrige uke vedtok styret i Journalisten at den nye papirutgaven blir en realitet. Første utgave kommer like før påske 2020, og redaksjonen er allerede i gang med planlegginga.

Journalistens siste papirutgave kom ut desember 2014, med en liknende illustrasjon på forsida.
Journalistens siste papirutgave kom ut desember 2014, med en liknende illustrasjon på forsida.

Har tro på magasinformatet

I 2014 ble papirutgaven av Journalisten sendt ut til alle medlemmer av Norsk Journalistlag (NJ) to ganger i måneden. Den kommende papirutgaven blir et magasin som kommer i postkassa fire ganger i året – i første omgang hele neste år.

– Vi har tro på at dette vil bli bra. Vi får også med litt ujevnt mellomrom tilbakemeldinger fra lesere som ønsker seg papirutgaven tilbake. Slår de økonomiske beregningene til, tjener vi litt penger på dette. Risikoen er uansett begrenset med fire utgaver i løpet av ett år, sier redaktøren.

– Vil Journalisten på papir være der om fem år? Kanskje, kanskje ikke – det er uansett ikke så viktig for oss. Det som betyr noe er hva vi tror kan fungere i 2020, fortsetter han.

Journalisten.no vil fortsatt være det viktigste produktet, forsikrer Aarli-Grøndalen, men med papirmagasinet håper han og resten av redaksjonen at leserne vil ta seg bedre tid til å lese noen av de gode reportasjene og intervjuene.

– Papir har en del egenskaper som det digitale ikke har, og sannsynligvis aldri kommer til å få. Ikke minst gjelder dette leseropplevelsen. Derfor har vi lyst til relansere Journalisten på papir.

Journalistens arkiv går helt tilbake til 1917.
Journalistens arkiv går helt tilbake til 1917.

Ikke en ny idé

Redaksjonen vil republisere noen av de beste sakene som er publisert på nett i magasinet. I tillegg blir det nytt innhold, som kommer på nett senere.

Å få Journalisten tilbake på papir ble diskutert både på fjorårets og årets strategisamling med styret, opplyser Aarli-Grøndalen.

– Dette er ikke en ny idé, men noe jeg har tenkt på siden jeg tok over som redaktør sommeren 2018, sier han.

– Papir er ikke den nye vinylen. Og heller ikke den nye oljen. For å låne et slagord fra Audun Solberg, «papirguruen» til VG: Papir er det nye papiret!

Fagbladet Journalisten har lange tradisjoner. Utgiveren da første utgave kom i 1917 var Kristiania Journa­listklub (KJ). Redaktør Sigvard Friid-Christensen skrev den gang at det var på tide med et fagblad for journalister:

«Vi har krav og interesser som alle andre. For dem vil Journalisten slaa til lyd. De av vore som staar i mot mangler standsfølelse. De har stivnet i vane. Heldigvis er det ikke mange i dag og de dør ut. Journalisten måtte komme nu.»

Protesterte mot nedleggelse

I 2014 var det Journalistens styre som gikk inn for å legge ned papirutgaven, etter innstilling fra daværende redaktør Helge Øgrim, og protester fra redaksjonsklubben.

– Dette er ikke en beslutning vi tar med lett hjerte. Vi vet at mange lesere setter stor pris på Journalistens papirutgave, som scorer høyest når vi måler oppslutning om kanalene våre. Men lesergleden vokser også godt på nett, sa Øgrim til Journalisten den gang.

Klubben mente eieren NJ hadde vært passiv og vist manglende vilje til å ta en diskusjon om hva de faktisk vil at Journalisten skal være.

– En undersøkelse fra i vinter viser at mange fortsatt setter pris på å få magasinet i hånden. Eieren burde vurdert å øke de økonomiske overføringene til bladet mens det lukkede digitale produktet ble bygget opp, sa klubbleder Glenn Slydal Johansen.

Denne forsida og baksida skulle bli den siste til Journalisten. Slik ble det ikke.
Denne forsida og baksida skulle bli den siste til Journalisten. Slik ble det ikke.