Medieundersøkelsen har spurt journalister og redaktører om økonomiske bekymringer. Illustrasjonsbilde fra Skup 2023.

Medieundersøkelsen 2023

Journalister mer bekymret for sin egen fremtidige økonomi enn befolkningen

Svært mange redaktører bekymret for reklameinntektene, viser ny undersøkelse.

Publisert

Journalister er mer bekymret for sin egen fremtidige økonomiske situasjon enn gjennomsnittet av befolkningen. 51 prosent av journalistene uttrykker bekymring, mot 39 prosent av befolkningen og 35 prosent av redaktørene.

Det viser ferske tall Journalisten har fått tilgang til fra Medieundersøkelsen 2023.

750 journalister, 111 redaktører og 1373 representanter for befolkningen generelt har besvart spørsmål om ulike økonomiske bekymringer, både om egen og arbeidsgiverens økonomi og bransjen generelt.

Bekymret for reklameinntektene

I undersøkelsen kommer det også fram at et stort flertall av både journalister og redaktører, henholdsvis 61 prosent og 69 prosent, oppgir at de er bekymret for den økonomiske situasjonen til mediebedriften de jobber i.

Blant redaktørene er det 17 prosent som sier at de er «svært bekymret».

På spørsmål om ulike faktorer som kan være utfordringer for mediebransjen, svarer svært mange av redaktørene med bekymring i kategorien «Vanskelig å få høye nok reklameinntekter»: 84 prosent uttrykker bekymring, 32 prosent i svært stor grad. 68 prosent av journalistene uttrykker bekymring på dette feltet.

Flere bekymringer

Av andre faktorer er også «høye nok abonnentsinntekter» en kilde til bekymring for 77 prosent av redaktørene og 73 prosent av journalistene.

Konkurranse fra internasjonale aktører er en bekymring for 78 prosent av redaktørene og 66 prosent av journalistene.

Medieundersøkelsen 2023 presenteres under Nordiske Mediedager 11. mai og publiseres på mediedagenes nettsider, og har i år økonomi som hovedtema.

Faglig ansvarlig er Erik Knudsen, forsker ved MediaFutures på Universitetet i Bergen.

Powered by Labrador CMS