Doktorgradstipendiat Tellef Solbakk Raabe synes det ferske skatteutvalgsforslaget er rystende lesning.

Reagerer sterkt på forslag: – Spinnvill lesning

Varsler om enormt negative konsekvenser for mediebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens skatteutvalg presenterte mandag et forslag om å innføre 25 prosent moms på «alt».

Forslaget innebærer også å skrote medienes momsfritak, kunne Journalisten fortelle tidligere mandag.

Rystende lesning, mener medieforsker Tellef S. Raabe, som har medieøkonomi som felt. På Twitter skriver han at forslaget er «virkelig et jordskjelv.»

– Dette må være det største økonomiske angrepet på mediebransjen vi har sett på mange år. Et gjennomført forslag ville hatt enormt negative konsekvenser for mediebransjen, sier Raabe til Journalisten.

– Frustrerende

Som kompensasjon for at momsfritaket skulle forsvinne, foreslår utvalget økning i pressestøtten.

– Men der momsfritaket hadde en verdi for mediebransjen på 1,8 milliarder kroner i 2020, ligger pressestøtten på rundt 400 millioner kroner, påpeker Raabe.

– Dessuten mottar ti aviser over halvparten av støtten, mens momsfritaket er likt for alle.

I rapporten skriver utvalget at momsfritaket er lite treffsikkert, og at systemet i dag innebærer at de som selger mest og trenger minst støtte, faktisk får mest.

– Det er sant at jo større man er, desto større blir fritaket, så de store som VG og Dagbladet nyter godt av ordningen. Men det er frustrerende å se at Torvik-utvalget behandler mediene nær sagt som om de selger smør eller bensin. Grunnen til at vi har en aktiv mediepolitikk i Norge er nettopp å sikre et mediemangfold og så like vilkår for mediene som mulig, sier Raabe.

Mener argumentasjon er utdatert

Raabe slakter argumentasjonen fra utvalget, om at mediene er insentivert til å holde prisene nede for å treffe flest mulig med annonser.

– Her viser de blant annet til en utredning fra 2010. Men hvis man ikke har bodd under en stein, vet man at det har skjedd en stor vridning mot abonnementsinntekter.

I 2000 sto annonseinntekter for 50 prosent av medienes omsetning, mot 23 prosent abonnentinntekter. I 2020 var forholdet 33 prosent annonse mot 53 prosent abonnement, opplyser Raabe.

– Når de argumenterer for at avisene ikke kommer til å sette opp prisene fordi de skal selge annonser, er det helt tullete. Og det er rart at de ikke engang nevner Åmås-utvalget, som leverte siste NOU på feltet i 2017.

– Det er spinnvill lesning, og jeg er rystet over at utvalget kommer med så radikale forslag, tilsynelatende uten utvalgsmedlemmer med kjennskap til medie- og kultursektoren. Jeg vil si det så direkte som at noen med et minimum av innsikt i hvordan avismarkedet fungerer i dag ikke ville presentert denne type argumentasjon, avslutter medieforskeren.

MBL-topp: – Svært uklokt

Også Mediebedriftenes Landsforening (MBL) stiller seg kritiske til det ferske forslaget.

– Forslaget om å fjerne mva-fritaket for mediene er et svært uklokt forslag som bryter med en lang tradisjon i Norge, hvor avisene har hatt fritak så lenge vi har hatt moms, og før det omsetningsavgift, nettopp for å sikre medienes viktige samfunnsrolle. Norsk mediepolitikk, hvor mva-fritaket står helt sentralt, er svært vellykket, og har sikret at vi har et stort mediemangfold og stor oppslutning om mediene i befolkningen, skriver administrerende direktør Randi Øgrey i en uttalelse.

– Mva-fritaket er et viktig bidrag til at nyheter, aktualiteter og samfunnsdebatt i størst mulig grad er tilgjengelig for alle og sikrer at det er en armlengdes avstand mellom myndighetene og mediene. De redaktørstyrte mediene er, som regjeringen selv har sagt, viktigere enn kanskje noensinne. Dette forslaget vil få store konsekvenser for det unike mediemangfoldet vi har i Norge og da må svaret være å avvise utvalgets forslag.

Powered by Labrador CMS