Skatteutvalget ved utvalgsleder Ragnar Torvik presenterte sin utredning mandag.
Foto: Alf Simensen / NTB
Utvalg vil skrote medienes momsfritak
Foreslår å kompensere med økt pressestøtte.
Det regjeringsoppnevnte skatteutvalget som legger frem sin
rapport mandag, foreslår å skrote momsfritaket for aviser og elektroniske
medier. Det kommer frem i rapporten med navnet Et helhetlig skattesystem.
Utvalget ble oppnevnt av
Solberg-regjeringen i fjor, og er ledet av professor Ragnar Torvik fra NTNU.
– De som trenger minst får mest
Utvalget mener momsfritaket er lite treffsikkert, og at
systemet i dag innebærer at de som selger mest og trenger minst støtte, faktisk
får mest. Utvalget viser til tall fra Medietilsynet som viste at rundt 40 prosent av pengene fra momsfritaket i 2019, gikk til de fire største avisene.
Trolig bidrar momsfritaket til mer mediemangfold, men det er usikkert
om det også fører til lavere priser for forbrukere, eller høyere lønninger og større
utbytte hos de store mediehusene, skrives det i rapporten.
«Innføring av merverdiavgift med 25 prosent for aviser,
elektroniske nyhetstjenester, tidsskrifter og bøker vil øke de årlige
inntektene til staten med 4,5 milliarder 2022-kroner», heter det i rapporten.
Som kompensasjon for at mediefritaket avvikles, foreslås det
å gi mer i pressestøtte.
Viktig å stoppe utviklingen
Utvalget legger i rapporten vekt på at fritakene har blitt
gradvis utvidet over tid. Blant annet gjelder fritaket for nyheter på TV og nett-TV.
De forventer at presset for å få momsfritak for andre tjenester vil øke.
Etter hvert vil dette blant annet kunne omfatte
sportskanalene, skriver utvalget. Utvides fritaket vil det ha betydelige konsekvenser
for statens inntekter, mener de.
«Utvalget mener det er viktig å stoppe denne utviklingen, og
utvalgets flertall, alle unntatt Bettina Banoun, anbefaler at det gjøres ved å
avvikle dagens fritak», heter det i rapporten.