Knut Kristian Hauger og Nina Gade Tenvik i Kampanje Forlag vil i løpet av høsten lansere flere nye kurs- og konferanser. Foto: Kampanje

Nytt rekordår for Kampanje

Inntekter og overskudd øker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Samme dag som Kampanje Forlag melder at de to medeierne Hilde Nyman og Erlend Fossbakken selger sine aksjer og slutter, presenterer selskapet 2018-tallene.

– Vi oppnår sterke resultater samtidig med at vi utvikler og bygger Kampanje som et innovativt og ledende medieselskap, sier ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i en pressemelding.

Ifølge pressemeldingen ble 2018 et sterkt år for den nesten 60 år gamle merkevaren. Brutto driftsresultatet (EBITDA) endte på 2,56 millioner kroner. En økning på 34,7 prosent sammenlignet med året før.

Selskapet som ble etablert da Nyman, Fossbakken og Hauger kjøpte merkevaren av Egmont for ti år siden, satte også omsetningsrekord i 2018, med 14,6 millioner kroner. Opp 6,1 prosent fra 2017.

Ansatte skal eie

Hauger sier at grunntanken med å etablere Kampanje som et eget selskap i 2009, var at ansatte også skal være eiere og at det er et prinsipp som vil ligge til grunn også fremover.

– Det snakkes mye om oppstartsselskaper i dag og at man som selskap enten er en turnaround eller en startup, men allerede for ti år siden var vi hellig overbevist om at Kampanje måtte bli en startup for å lykkes. Grunntanken var at ansatte også måtte eie, og den grunntanken ligger der fortsatt. De ansatte vil bli invitert inn på eiersiden i selskapet og det vil bli satt et nytt styre i selskapet.

Flere kurs og konferanser

Rundt halvparten av inntektene til Kampanje i 2018 var ikke annonseavhengige, skriver selskapet.

– Vi kommer til å satse enda sterkere i kurs- og konferansemarkedet fremover og lanserer allerede i høst et par nye konsepter. I 2018 hadde vi 13 kurs og konferanser og vi satser enda mer i 2019 og 2020. I tillegg er annonsørfinansiert innhold et område vi ser oppnår gode resultater hos oss og hvor vi satser ytterligere, sier kommersiell sjef og forretningsutvikler Nina Gade Tenvik.

Her er Kampanjes regnskapstall for 2018

Kampanje 2018 2017 Endring i prosent
Omsetning14,6013,76+ 6,1
Brutto driftsresultat (EBITDA)2,561,90+ 34,7
Driftsresultat2,021,15+ 75,6
Resultat før skatt2,011,13+ 77,8

Alle tall i millioner kroner.

Powered by Labrador CMS