NRK kommer på førsteplass i merkevarekåring foran Zalo og Norwegia. Her er NRKs hovedkontor på Marienlyst i Oslo.
Arkivfoto: Kristine Lindebø
Ny merkevaremåling: NRK topper, TV 2 taper
NRK Norges sterkeste merkevare
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
NRK er for femte året på rad kåret til Norges sterkeste merkevare, foran Zalo og Norvegia. TV 2 faller til 24. plass på listen.
– Jeg er målløs og de som kjenner meg vet at det ikke ligger til meg å være akkurat det. Men vi merker at både mediene generelt, men også NRK spesielt, står veldig sterkt og særlig i tider som vi står i nå, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen til Kampanje.
Det er femte året på rad at NRK topper Kantars liste, som domineres av produkter som mat, såpe og dagligvarekjedene. Oppvaskmiddelet Zalo, Tine-osten Norvegia, dopapirprodusenten Lambi og Wasa knekkebrød utgjør de resterende topp 5-plasseringene.
Kantars måling tar for seg nordmenns kjennskap og preferanse til forbruker- og medierelaterte merkevarer.
Vi må helt ned til 24. plass for å finne NRKs sterkeste konkurrent, TV 2. Sist TV 2 var høyt oppe på listen, var i 2010 da kanalen lå på en tiendeplass. TV 2 har satt i gang en merkevarestrategi for å tydeliggjøre og fornye merkevaren.
– Vi kan jo ikke være skuffet over hovedfunnene her, som er at TV 2 fortsatt er en godt kjent merkevare. Samtidig hadde vi helst sett en høyere plassering, og har absolutt ambisjoner om å klatre oppover på listen, sier Sarah Willand, TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør.