Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Dette hadde ikke jeg turt å håpe på.
Det sierstyreleder Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) når hun presenterer tallene på kjønnsbalansen i norske medier torsdag. Undersøkelsen er gjennomført av MBL.
– Det er slik at blant redaksjonelle mediebedrifter, så øker andelen kvinner i ledergrupper med ti prosentpoeng i løpet av ett år, sier Nedreberg.
I 2018 utgjorde kvinnene 37 prosent, mens dette tallet hadde økt til 47 prosent i 2019. En økning på 27 prosent.
Utvikling er ikke like god i de ikke-redaksjonelle mediebedriftene, eksempelvis trykking, distribusjon og konsern. Ser vi på alle mediebedrifter som har vært med i undersøkelsen, utgjør kvinner i ledergruppene 42 prosent.
– Da vi undersøkte kjønnsbalansen i mediebedriftene i 2018, så vi at kvinnene falt fra før de nådde ledergruppene. Nå ser det ut til at kvinnene i større grad tar steget inn i ledergruppene og her er de redaksjonelle bedriftene ledende. Det er gledelig at vi allerede etter ett år ser endringer i denne statistikken, sier Nedreberg i en pressemelding som ble sendt ut i forbindelse med presentasjonen.
Slik ser fordelinga ut i sammenliknbare bedrifter:
– Vi mener dette programmet har hatt en betydning, og oppslutninga rundt det har vært kjempeviktig, sier Nedreberg, og skryter av deltakerne.
For 2019 totalt (både MBL-bedriftene og NRK) er det litt færre kvinner i ledergruppene (46 prosent), men litt flere blant mellomledere (48 prosent).
Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført var i 2018, mens dagens undersøkelse inkluderte oppdaterte tall fra 2019. Av alle ansatte i bedriftene var 41 prosent kvinner og 59 prosent menn i 2019. 134 bedrifter har svart i år.
Ifølge Trine Ohrberg i MBL, ble undersøkelsen gjennomført som et resultat av hva mange svarte i en annen undersøkelse – nemlig den om seksuell trakassering i mediebransjen.
– Flere sa at det hadde vært annerledes, om det hadde vært flere kvinnelige ledere. Da tenkte vi at vi må begynne der, og starte med å telle, rett og slett, sier Ohrberg.
Denne gang er NRK også inkludert i undersøkelsen, i tillegg til MBL-bedriftene, dermed er ikke tallene helt sammenliknbare for 2019 totalt og 2018 totalt.
Sammenlikner man kun MBL-bedriftene i 2018 og 2019 ser tallene slik ut: