Setesdølen ble felt i PFU på to punkter.
Setesdølen ble felt i PFU på to punkter.

Setesdølens kirkesirkus felt i PFU

Beskyldninger på lederplass felte Setesdølen.

Publisert Sist oppdatert

Det var KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter som klaget Setesdølen inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU). Klagen gjelder to lederartikler og en nyhetsartikkel i Setesdølen om at soknerådet i Valle og Hylestad sparket en kirketjener.

Ifølge klageren har Setesdølens dekning av personalsaken vært gjennomgående tendensiøs, og de mener Setesdølen har brutt Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 3.2 om kildekritikk og kontroll av opplysninger, og punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse.

Felt for feil

Setesdølen innrømmer i sitt klagesvar at de publiserte en feil om at soknerådet hadde gått til sak mot den nevnte kirketjeneren. Det stemmer ikke. Feilen ble også gjentatt i en av lederne.

Kirketjeneren var den eneste kilden i nyhetsartikkelen, men Setesdølen skriver at soknerådet ble kontaktet under arbeidet. En glipp førte imidlertid til at dette ikke ble opplyst om i artikkelen. En slik glipp er kritikkverdig, mener utvalget.

Under diskusjonen i PFU var man skjønt enige om at Setesdølen hadde brutt god presseskikk på punkt 3.2 i VVP, på grunn av feilaktige opplysninger i nyhetsartikkelen som også ble gjengitt i den andre lederartikkelen.

Konkrete beskyldninger

I den første lederartikkelen kommer det konkrete beskyldninger om soknerådet som utvalget mener utløser samtidig imøtegåelse.

«Der har dei frose ut entusiastiske og kreative medarbeidarar før», skrives det om soknerådet i lederen.

Ifølge PFU har Setesdølen dermed brutt god presseskikk på punkt 4.14 i VVP om samtidig imøtegåelse.

Powered by Labrador CMS