I årets fire første måneder ble det omsatt reklame via mediebyråene for 3,29 milliarder kroner, mot 4,15 milliarder i samme periode i fjor.

Fortsatt markant nedgang i reklamemarkedet

Nye tall fra Mediebarometeret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 20,6 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser oppdaterte tall fra Mediebarometeret.

Etter årets fire første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 17,8 prosent. Etter fem måneder er omsetningen redusert med minus 20,6 prosent.

– Nedgangen er stor også for mai, men allikevel ikke mer enn vi har forventet. Jeg er ikke overrasket over at nedgangen er såpass kraftig, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.

Alle kanaler går tilbake med unntak av «andre medier», som primært skyldes annonsering i utenlandske medier.

Larsen peker på at det i siste halvpart av mai var flere annonsører som økte sitt aktivitetsnivå.

– Dette reflekteres ikke nødvendigvis i mai-tallene, men kan være en indikasjon på at vi har truffet bunnen og er på vei opp igjen hva angår investeringsnivåer, sier Larsen.

Slik er de ulike kategoriene påvirket:

  • Internett som reklamekanal går tilbake med 12,8 prosent etter endt mai. Alle underkategorier går tilbake, også video og sosiale medier, som frem til nå har vist vekst fra fjoråret.
  • Tradisjonell TV faller med 21,3 prosent i forhold til samme periode i fjor.
  • Dagspresse faller med 31,9 prosent og ukepresse/magasiner faller med 25,9 prosent.
  • Utendørs og kino rammes også hardt. Mens kino faller med 53,0 prosent, så faller utendørs med 44,1 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Powered by Labrador CMS