I årets fire første måneder ble det omsatt reklame via mediebyråene for 3,29 milliarder kroner, mot 4,15 milliarder i samme periode i fjor.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Fortsatt markant nedgang i reklamemarkedet
Nye tall fra Mediebarometeret.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 20,6 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser oppdaterte tall fra Mediebarometeret.
Etter årets fire første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 17,8 prosent. Etter fem måneder er omsetningen redusert med minus 20,6 prosent.
– Nedgangen er stor også for mai, men allikevel ikke mer enn vi har forventet. Jeg er ikke overrasket over at nedgangen er såpass kraftig, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.
Alle kanaler går tilbake med unntak av «andre medier», som primært skyldes annonsering i utenlandske medier.
Larsen peker på at det i siste halvpart av mai var flere annonsører som økte sitt aktivitetsnivå.
– Dette reflekteres ikke nødvendigvis i mai-tallene, men kan være en indikasjon på at vi har truffet bunnen og er på vei opp igjen hva angår investeringsnivåer, sier Larsen.
Slik er de ulike kategoriene påvirket:
- Internett som reklamekanal går tilbake med 12,8 prosent etter endt mai. Alle underkategorier går tilbake, også video og sosiale medier, som frem til nå har vist vekst fra fjoråret.
- Tradisjonell TV faller med 21,3 prosent i forhold til samme periode i fjor.
- Dagspresse faller med 31,9 prosent og ukepresse/magasiner faller med 25,9 prosent.
- Utendørs og kino rammes også hardt. Mens kino faller med 53,0 prosent, så faller utendørs med 44,1 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.