Etter årets tre første måneder viser reklameomsetningen via Mediebyråene en nedgang på minus 7,9 prosent.
Etter årets tre første måneder viser reklameomsetningen via Mediebyråene en nedgang på minus 7,9 prosent.

April ble katastrofe-måned:
– Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang

Korona gir kraftig annonsefall.

Publisert Sist oppdatert

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,8 prosent i årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske tall fra Mediebarometeret.

Etter årets tre første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 7,9 prosent. Etter fire måneder var tilsvarende situasjon på 17,8 prosent i minus, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.

– Vi går ikke ut med enkelttall for isolerte måneder. Men det er lett å lese at april har vært svært negativ. Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang på Mediebarometeret på en måned, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, ifølge pressemeldingen.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,72 milliarder kroner i årets fire første måneder, mot 3,31 milliarder i samme periode i fjor.

– Det er som forventet og i tråd med det vi sa i forbindelse med mars-tallene, som i begrenset grad var preget av covid-19. At alle kanaler går tilbake, viser bare at vi nå ser at majoriteten av annonsørene har satt på bremsen, sier Larsen.

– Når tallene for mai kommer, tror jeg vi vil fortsette å se en nedgang. Men mye kan tyde på at vi har lagt bak oss den verste måneden i så måte - og at markedet er på vei mot normalen igjen. Det får vi håpe, fortsetter hun.

Internett som reklamekanal går tilbake med 10,7 prosent etter endt april. Alle underkategorier går tilbake, også video og sosiale medier, som frem til nå har vist vekst fra fjoråret.

For tradisjonell TV er fallet på 19,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Dagspresse faller med hele 29,8 prosent. Mens ukepresse/magasiner faller med 18,6 prosent. Fjorårets vinnere, kino og utendørs, faller med henholdsvis 45,5 prosent og 30,3 prosent.