ANFO kan rapportere om større optimisme blant norske annonsører.

Nye tall: Flere annonsører flytter reklamepenger til norske medier

Større optimisme i markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonsørforeningen (ANFO) la i dag fram nye tall som viser økt optimisme blant norske annonsører. Dette er den tredje målingen ANFO gjør siden koronavirusutbruddet.

I den siste undersøkelsen sier 1 av 3 at de ikke regner med negative effekter for egen virksomhet som følge av koronasituasjonen. Færre planlegger også store kutt i markedsbudsjettet i inneværende kvartal. 4 av 10 ser for seg ingen endring eller økning. Men det er stor variasjon mellom bransjene.

– Det ser ut som kuttene i budsjettene blir mindre. Hvilket er gode signaler. Situasjonen er jo dramatisk for veldig mange i bransjen. Det gjelder enten man er annonsør, samarbeidende byrå eller mediehus, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, i en pressemelding.

I undersøkelsen blir annonsørene også spurt om de er villige til å flytte reklamepenger fra internasjonale teknologiselskaper til norske medier i disse krisetider. I den første målingen svarte 8 prosent ja til dette. I den siste målingen har dette økt til 12 prosent.

Powered by Labrador CMS