ANFO kan rapportere om større optimisme blant norske annonsører.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Nye tall: Flere annonsører flytter reklamepenger til norske medier
Større optimisme i markedet.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonsørforeningen (ANFO) la i dag fram nye tall som viser økt optimisme blant norske annonsører. Dette er den tredje målingen ANFO gjør siden koronavirusutbruddet.
I den siste undersøkelsen sier 1 av 3 at de ikke regner med negative effekter for egen virksomhet som følge av koronasituasjonen. Færre planlegger også store kutt i markedsbudsjettet i inneværende kvartal. 4 av 10 ser for seg ingen endring eller økning. Men det er stor variasjon mellom bransjene.
– Det ser ut som kuttene i budsjettene blir mindre. Hvilket er gode signaler. Situasjonen er jo dramatisk for veldig mange i bransjen. Det gjelder enten man er annonsør, samarbeidende byrå eller mediehus, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, i en pressemelding.
I undersøkelsen blir annonsørene også spurt om de er villige til å flytte reklamepenger fra internasjonale teknologiselskaper til norske medier i disse krisetider. I den første målingen svarte 8 prosent ja til dette. I den siste målingen har dette økt til 12 prosent.