Konsernsjef Are Stokstad står på toppen av Amedia-bygget i Akersgata i Oslo.

Amedia: – Krevende marked

Men fjoråret gikk bra for lokalaviskonsernet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag la Amedia fram 2019-tallene. De viser et brutto driftsresultat på 520 millioner kroner og et resultat før skatt på 312 millioner kroner.

Tallene er imidlertid ikke helt sammenlignbare med 2018-tallene da disse rapporteres i henhold til en ny regnskapsstandard. Amedias brutto driftsresultat var etter gammel regnskapsstandard 399 millioner kroner, som er 68 millioner kroner svakere enn i 2018.

– Amedia hadde gjennom 2019 en betydelig vekst gjennom kjøp og etablering av nye aviser samt betydelige investeringer i eksisterende virksomhet. Resultatet vi fikk er solid og gir avisene våre fortsatt utviklingskraft i et krevende marked, sier konsernsjef Are Stokstad ifølge en pressemelding..

Amedia-konsernet består i dag av 79 norske aviser, i tillegg er selskapet medeier i 38 svenske lokalaviser

Forholder vi oss til den norske delen, hadde Amedias aviser ved utgangen av 2019 til sammen 625.000 abonnenter. Antall heldigitale abonnenter økte i 2019 med 37 prosent til 291.000. De samlede opplagsinntekter steg med 9 prosent til 1.679 millioner kroner.

Amedias digitale annonseinntekter endte på 473 millioner kroner. En vekst på 11 prosent. Papirannonseinntektene endte samlet på 794 millioner kroner, ned 5 prosent fra året før.

– Amedia-avisene opplever nå et svært stort fall i annonseinntektene som følge av korona-pandemien. I en slik dramatisk situasjon har det stor betydning at Amedia gjennom solide økonomiske resultater har skapt et robust medieselskap med betydelig økonomisk handlefrihet, sier Stokstad.

Han legger til:

– Mediebransjen har stått i en kontinuerlig omstilling de senere årene. De siste ukene er en kraftig påminning om hvor avgjørende god drift og endringsvilje fortsatt er for å sikre journalistikken og fortsatt sterke redaksjoner landet rundt. Men til tross for utfordringene mediene nå opplever, ønsker Amedia fortsatt å investere betydelige beløp i vekst og utvikling fremover.

Powered by Labrador CMS