MBL har lagt fram ferske lesertall for norske medier.

Ferske lesertall: Bruken av norske medier fortsatt på historisk høyt nivå

64 prosent av befolkningen får nyhetene via telefonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte i dag ferske lesertall for norske aviser og magasiner.

Og lesertallene holder seg på det høye nivået man har sett gjennom to år med pandemi:

– 83 prosent av befolkningen leser daglig minst én avis på papir eller via digitale flater. Vi har lenge sett at mobilen er en foretrukken kanal, og nå bekrefter lesertallene dette igjen. 64 prosent av befolkningen får våre medlemmers journalistikk rett i lomma hver dag, sier Randi S. Øgrey, adm.dir. i MBL, i en pressemelding.

Med en samlet digital dekning på over 2 millioner personer er VG Norges desidert største nyhetsnettsted. Deretter følger NRK med 1,6 millioner personer, Dagbladet med nærmere 1,3 millioner personer og TV 2 samler nå i underkant av 1 million personer daglig, ifølge pressemeldingen.

Papiravisene opplever imidlertid fremdeles tilbakegang.

32 prosent leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. Samlet sett er det en tilbakegang i lesing av papiraviser på 9,9 prosent fra 2020 til 2021.

De 134 lokal- og regionavisene med under 50.000 lesere har samlet sett en tilbakegang på 11,5 prosent. Nisjeavisene gjør det bedre enn ved forrige rapportering, men går fortsatt tilbake med 7 prosent.

Mer detaljerte tall per utgivelse finnes på MBL-nettsiden Medietall.no.

Powered by Labrador CMS