En rekke lokalaviser kastet seg på kåringen av landets frekkeste tettsted.

Sexbutikk skapte full tenning hos norske lokalaviser – og forvirret ordførere over hele landet

– For oss er det en suksess.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvis du - som oss i Journalisten - leser opptil flere norske lokalaviser daglig, la du kanskje merke til at det i førjulstida trådte fram stadig klarere svar på noen evige spørsmål:

Hvilket norsk tettsted er egentlig det frekkeste, eller mest kinky?

En rekke lokale medier kunne i løpet av desember melde om nøyaktig hvor på lista deres respektive dekningsområder befant seg.

Stor interesse

Kunnskapskilden viser seg å være sexleketøy-nettbutikken Sinful, som basert på 700.000 norske bestillinger satte sammen topp 30-lister over Norges frekkeste (flest kjøp per innbygger), mest kinky (flest kjøp av fetisj-leketøy per innbygger) og kjedeligste tettsteder (færrest kjøp per innbygger).

Nettbutikken har gjort lignende kåringer i flere år, men har ikke vært i nærheten av å få så massiv uttelling og oppmerksomhet i norske medier som de fikk på tampen av fjoråret.

Oversikten til mediedatabasen Retriever viser at pressemeldingen ga minst 25 avisoppslag over hele landet, på få dager i desember 2020.

Måneden før omtalte minst 2o medier en annen Sinful-pressemelding, om hvilke kommuner som kjøpte flest erotiske adventskalendere.

Rådville ordførere

Flere aviser har valgt å gjøre egen journalistikk på resultatene, noe som gjerne har betydd å hente inn kommentar fra mer eller mindre rådville ordførere.

– Ho ho, ja all reklame er jo god reklame, utover det ingen kommentar, svarte Bardu-ordfører Toralf Heimdal da Nye Troms konfronterte ham med at Bardu med svært god margin er «Norges mest kinky tettsted».

– Vi har jo en stor andel unge, flotte mennesker i vår kommune, så dette er kanskje ikke så overraskende, kommenterte Åmot-ordfører Ole Erik Hørstad til Østlendingen, om at kommunen kapret andreplass på «frekkeste»-lista.

På spørsmål fra Finnmarksposten om adventskalender-toppen, reflekterte Nordkapp-ordfører Jan Olsen:

– Alt mulig rart skal man bli spurt om som ordfører.

Skuffelse

Andre lokalaviser måtte med dårlig skjult skuffelse melde at deres dekningsområder havnet langt nede på de spennende listene, eller til og med hadde havnet i oversikten over Norges kjedeligste.

«Gjøvik eneste kommune i regionen på toppliste over 'Norges frekkeste tettsteder'», oppsummerte Toten Idag.

«Kun én kommune på Helgeland havnet på frekk toppliste – i feil ende av skalaen», fastslo Helgelendingen.

«Kjøper for lite sexleketøy», meldte Driva om at Rindal ble kåret til Norges fjerde kjedeligste tettsted.

Andre lokalaviser tviholdt på mer positive vinklinger:

«Tynsetingene fikser sexen uten leketøy», framholdt Tynsetingen, om at kommunen la seg på femteplass på kjedelig-lista.

– En suksess

En gledelig utvikling, forteller Sinfuls press officer Rune Kjelsrud til Journalisten på klingende dansk. Nettbutikken ble startet i Danmark for rundt ti år siden, og kaller seg nå Skandinavias største.

– For oss er det en suksess at så mange medier har skrevet om året som gikk-listene og kalendertoppen. Vi vil gjerne at sexleketøy skal bli mer mainstream, så derfor blir vi glade når så mange vil ta i temaet, sier Kjelsrud.

Sinful sendte ut pressemeldingen om kåringen til en lang rekke norske medier, både lokale og nasjonale. Særlig blant de lokale var interessen tydelig, også ved at flere medier tok kontakt i ettertid for å be om å få tilsendt meldingen, forteller Kjelsrud, som deler litt av trikset med å nå gjennom:

– Når vi sender ut meldingene, forsøker vi alltid å gjøre innholdet litt personlig og tilpasset dekningsområdet til de ulike mediene.

Økning i Norge

Kjelsrud forteller at staben i nettbutikken gjør all analysen selv, og årvisst sender ut samme type lister i Danmark, Sverige og Finland også.

– Skiller medieinteressen seg ut i noen av landene?

– Vi er jo et dansk selskap, og kjenner danske journalister og medier godt, så det er kanskje naturlig at vi har gjennomslag der. Men vi ser større og større interesse, og særlig økende har det vært i Norge. Der har vi god dialog med mange journalister og medier, som vi er veldig glade for å samarbeide med, avslutter Kjelsrud.

Så har vi altså kanskje «Skandinavias frekkeste lokalaviser» her hjemme på berget.

Powered by Labrador CMS