Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Tallene, som ble offentlige klokken ni i dag, viser at totalopplaget (netto opplag) vokser, men bare så vidt. Veksten er på 0,8 prosent sammenliknet med første halvår i fjor.
Det rene digitalopplaget er på 1.423.746 og øker med 10 prosent.
Det rene papiropplaget er på 131.910 og faller med 13 prosent.
Her må man imidlertid huske at kun fem prosent er rent papiropplag, mens 39 prosent utgjøres av komplettabonnement – og kun digital står nå for 55 prosent.
Avisene som er med i målingene, er aviser som er tilsluttet enten Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og/eller Landslaget for lokalaviser (LLA). Til sammen 236 aviser. Noen av disse er nye, så av 231 sammenlignbare titler, hadde 108 opplagsfremgang.
Dykker vi ned i tallene ser vi at enkelte aviser har hatt et bedre år enn andre. En av dem som virkelig har grunn til å feire i dag, er Subjekt-gründer og sjefredaktør Danby Choi. Subjekt har mer enn doblet opplaget. Fra 1.610 i først halvår i fjor til 3.487 i første halvår i år. En økning på 1.877 – eller cirka 117 prosent.
Aftenposten Junior er en dem som faller. Aftenpostens avis for de minste mister nesten 4000 abonnenter, eller cirka 14,7 prosent.
Avisa Oslo, som det de siste ukene har vært en del bråk rundt, kan vise til 7.630 abonnenter. En vekst på 3.122 siden første halvår i fjor, eller cirka 70 prosent. Men for lite for Amedia-ledelsen, som hadde mye større forventninger til nysatsingen.
Derfor ble Magne Storedal byttet ut som sjefredaktør med Kristin Stoltenberg. Sistnevnte var frem til byttet sjefredaktør i Amedia-avisen Nordstrands Blad, som øker opplaget med 955 eksemplarer til 7.344. En økning på 15 prosent.
Nidaros, den første storbysatsingen til Amedia, kan vise til et opplag på 9.739, en økning på 551 (6 prosent).
Dagens tall viser også at Dagens Næringsliv nå har passert en milepæl; offisielt opplag for næringslivsavisen er 101.425. En økning på 5.942 sammenliknet med samme periode i fjor (+6,2 prosent). Finansavisen kan også vise til stor vekst, og har nå et opplag på 31.411 – en økning på 3.807 (+13,8 prosent).
– Å passere hundre tusen er helt rått og et resultat av sterk laginnsats. Jeg tar det som et tegn på at leserne er like opptatt av kvalitetsjournalistikk som oss i DN, sier sjefredaktør Janne Johannessen i en pressemelding.
Her er Norges største aviser
Avis
Opplag
VG
299 000
Aftenposten
257 000
Dagbladet
104 000
Dagens Næringsliv
101 000
Bergens Tidende
89 000
Adresseavisen
76 000
Stavanger Aftenblad
63 000
Fædrelandsvennen
37 000
Klassekampen
34 000
Romerikes Blad
34 000
Morgenbladet
33 000
Kilde: MBL/LLA. NB! I tallene for VG og Dagbladet inngår også VG+ og Dagbladet Pluss.
– Det er ekstra stas at vi er den avisen som vokser mest i antall nye abonnenter, legger hun til.
Dagens tall viser at lesertallene og opplagstallene ikke alltid stemmer helt overens. Både Morgenbladet (+8,9 prosent) og Eidsvoll Ullensaker Blad (+6,8 prosent), som begge kom dårlig ut da lesertallene ble presentert torsdag, kan vise til god opplagsvekst.
Lokalavisene blir også stadig mer digitale, påpeker MBL.
De 73 lokalavisene med mellom 4 000 og 9.999 i opplag går frem med 1,7 prosent i perioden. Samtidig utgjør det heldigitale opplaget for denne gruppen for første gang over halvparten av totalopplaget. De mindre lokalavisene holder opplaget relativt stabilt siden fjoråret.
– Det er veldig kjekt å se at lokalavisene fortsatt har økning i opplaget. Lokalavisene leverer viktig og unikt innhold som vi ser at abonnentene setter pris på. Vi er selvfølgelig spent på utviklingen når som mange får trangere privatøkonomi, men vi håper at folk vil fortsette å se viktigheten av lokalavisa si, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik i en pressemelding.